Sett filmen Sucker Punch (2011)

Spoilers förekommer!
 
En ung tjej blir institutionaliserad av sin misshandlande styvfar. Som en teknik att hantera allt flyr hon till en alternativ verklighet, som hjälper henne fly.
 
Styvpappan är verkligen äcklig, så äcklig att det känns lite väl mycket. Filmen är otroligt frustrerande överlag och då menar jag inte bara på grund av äckliga karaktärer utan för flera andra saker. Bland annat så är musiken väldigt hög medan talet är lågt. För att kunna höra vad karaktärerna säger så blir det en del "hjärtstartar"-ögonblick när musiken sedan vräker på. Jag förstår inte varför man inte kontrollerar ljudet bättre. Det är kul med en film som handlar om girlpower, men samtidigt undrar jag varför allt ska vara så "sexigt"? Kläderna, hur de poserar och så vidare känns inte som en uppvisning i styrka utan snarare uppvisning för någon som står bredvid och tittar. De känns lite som styvpappans fantasi. Det förekommer en usel ripoff på Queen också, vilket är min typ av "big no no". Ska man ge sig in på det området ska man behandla det med respekt. Inte många som lyckats med det.
 
Min sympati för tjejerna försvinner när de dödar en drakes bebis och sedan måste kämpa mot den vuxna mammadraken. Hur kan man föreställa "hjältar" när man dödar en bebis och sedan påstår att man måste döda "den onda draken", när den enda orsaken till att draken ger sig på dem är för att de dödat ungen? Är väl rätt självklart att drakmamman blir upprörd av det liksom.... Känns väldigt korkat! Och jo, den biten är förstås i fantasivärlden och ska representera något annat, men den visar bara på egoism i mina ögon. Dåliga effekter, behöver jag nämna det? Alla som sett den har säkerligen sett att otroligt mycket är CGI. Det blir för mycket och det är inte speciellt välgjort heller. Inte en film för mig.
 

Kommentera här: