Läst klart: Zorro - Mysteriet med örnfjädern

Från bokens baksida:
"En dag kom en mystisk resande till Los Angeles. Han kom alldeles före den nye kommendanten som skulle efterträda den skurkaktige Monastario, vilken genom Zorros ingripande äntligen avslöjats som den utsugare han var. Men länge fick inte kommendant Melendez inneha sin befattning. Zorro hade tänkt för sig själv, att där det fanns en hederlig kapten Melendez, där var inte Zorro behövlig. Hans uppdrag var fullgjort, han skulle slippa stiga upp mitt i natten och ränna omring för att ta kål på orättvisor. Men ett skott knallade, en kula visslade. Kapten Melendez störtade ner från hästryggen. Han hade blivit skjuten. Och nu måste Zorro åter sadla sin svarta hingst och i ilsnabba nattliga färder kämpa för friheten och rättvisan mot de krafter som alltjämt ville hindra det rätta och det goda."
 
Det är lite kul att läsa om sin barndomshjälte Zorro. Bokens språk är väldigt daterat och om historierna skulle återlanseras med en uppdatering av detta så vore det väldigt bra! Men dagens barn kanske inte ens vet vem Zorro är? Mitt barn vet det, då jag har delat med mig...men i övrigt...? Ingen aning. Han var populär när jag växte upp i alla fall, så det är ren nostalgi att läsa denna historia fylld med äventyr och korrupta makthavare.
 

Kommentarer:

1 Mikaela:

Gillar headern! Så typiskt dessa fåglar, de är överallt!

Kommentera här: