Sett filmen The Martian

Spoilers förekommer!
 
En rymdexpedition går fel och Mark Watney lämnas på planeten Mars då hans besättning tror att han är död. Utan möjlighet att kommunicera måste han lista ut hur han ska överleva och hur han ska ta sig tillbaka till jorden.
 
Jag läste boken först och såg filmen väldigt snabbt inpå jag var klar med den. Inte att rekommendera! Jag blev grymt besviken. För det första så funkar inte Matt Damon som Mark Watney. Mark i boken är mer karismatisk, djup, humoristisk och så vidare. Matt lyckas inte förmedla detta och han framstår som tråkig. Sedan har man gjort små irrelevanta förändringar så varför ens göra dem? Som att de ändrat bokens namn Venkat till Vincent. Jag undrar vad syftet är med sådant.
 
Till det som är största störningsmomentet... det näst största är att Matt inte funkar som Mark, men det allra största problemet är att man ändrar relevant information och man "förändrar" vetenskap som inte går att förändra. I en saga - ja. I denna film så hade man gjort bättre i att skippa dessa fantasier. Bokens största fördel var att allt lät så trovärdigt. Det var inga gigantiska övermänskliga hjälteprestationer med i den. Saker var helt klart heroiska, men det hölls på en sådan nivå att man faktiskt kunde tro att allt skulle kunna hända på riktigt. I filmen blåser man på med saker som absolut aldrig skulle kunna hända, bara för att få till lite mer action i slutet skulle jag tro. Det förstör tyvärr. Det finns redan en stor mängd actionfilmer med otänkbara scenarion och storstilade scener som aldrig någonsin skulle kunna vara verklighet, så med den här filmen hade man kunnat välja en annan väg. Slutet i boken är tillräckligt spännande, en riktig nagelbitare, så jag förstår inte varför man bestämmer sig för att överdriva och behandla sin publik som korkad.
 
En liten detalj som störde mig var att ett skämt som jag skrattade högt åt i boken och som verkligen visade Mark Watneys personlighet på så lite som två meningar censurerats helt. Man får se åskådarnas reaktion på skämtet, men inte själva skämtet. Filmen har 11-årsgräns, men uppenbarligen är "tuttar" farligt. Suck... Ni som läst boken vet vilket skämt jag menar.
 
Jag kan inte rekommendera denna film om man läst boken. Har man inte läst den så kanske det funkar.
 

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Du gjorde dödsynden! Att ta reda på för mycket om filmen innan och jämförde den. Peka ut mer vad filmen INTE var än vad den var :)

Jag såg filmen relativt nyligen. Visste att det var Matt Damon och om rymden, ungefär.

Jag köper inte riktigt "hypen" angående denna film.. Varje år kommer det filmer som hypas och ofta tycker jag inte det är mycket att skryta åt. Visst "godkända filmer", men knappast favoriter eller framtida klassiker.

Filmen är lite originell. Jag har då inte sett någon rymdfilm som är allt för lik, men den blir ganska seg och "idén" om att rädda honom känns sisådär. Sedan slutar det med att göra det dom skulle kunna gjort långt innan ändå... Jag kan tänka mig att boken känns mer balanserad.

Tycker dock filmen har sina roliga idér, Matt Damon gör ett bra jobb och det finns definitivt något väre i filmen.

Jag tror jag gav filmen "Stark 3 / 5".

Svar: Hahaha... ja, jag utövar just den dödssynden rätt ofta då jag frekvent läst böcker innan jag sett filmen. Har bara varit med en enda gång där filmen faktiskt är bättre. Hajen. Men de är också så olika så det känns som att inspirationen från boken enbart har varit karaktärernas namn :-D
Highlandertess

Kommentera här: