Sett filmen Djupet

Spoilers förekommer! Baserad på en sann händelse.
 
En fiskarbåt kapsejsar utanför Island och besättningen försöker överleva.
 
Vilken otrolig överraskning jag fick av denna film! Det enda jag visste om filmen innan jag såg den var titeln och att det handlade om vatten. Tänkte att det kanske var något skräckaktigt. Det var det inte alls utan istället fick jag se den helt fängslande historien om en fiskares kamp mot det iskalla vattnet och känslor av hopplöshet. Baserad på en sann historia fick jag veta också, så efteråt kollade jag upp den sanna historien som är precis lika fängslande som filmen. Produktionen är isländsk och jag vet inte om det påverkat, men filmen är i alla fall inte bombastisk och dramatisk á la Hollywood. Den är jordnära, realistisk och fascinerande. Skådespelarna är trovärdiga och känns som riktiga personer.
 
En väldigt intressant och gripande film som jag tycker de flesta ska se. Det händer mycket, men samtidigt händer det inte så mycket så man behöver nog vara av en viss filmtittare för att gilla den. Min något underliga förklaring betyder ungefär att det faktiskt HÄNDER saker, stora saker, men de är inte dramatiserade utan hålls verklighetsförankrade. Mycket tänkvärt!
 

Kommentera här: