Respekt går åt båda håll

Jag läste precis om att troende av annan religion och ateister ska respektera kristna traditioner och t.ex inte ha något emot skolavslutningar i kyrkan, att man sjunger psalmer och en präst talar. Partierna i högerblocket har till och med lämnat förslag på att konfessionella inslag ska få förekomma då det inte är förknippat med studier. 
 
Min fråga är då, var är respekten åt mitt håll? Jag har inget emot att vara i kyrkan och har alltid respekterat de som valt det. Jag har avstått från psalmer, böner etc. för att jag är icketroende, men att delta passivt har inte varit några problem. Skinn på näsan har jag tyvärr behövt då det varit ganska många som tyckt sig ha haft rätten att nedvärdera mina åsikter trots att jag inte yttrat något negativt mot dem. 
 
Tänk er då barnen. Jag säger alltid till mitt barn att om han vill delta i något så gör han det och att mamma stöttar hans val, men om han inte vill delta så är det också ok (att han kan titta istället) och jag stöttar då med. Hur kommer detta låta för honom när ETT sätt blir standard? När man tar för givet att "så här ska alla göra för det är VÅRA traditioner"? Ska han behöva skaffa skinn på näsan ifall det är något han inte vill delta i? Hur kommer hans mammas ord att verka när han ser att det "visst är så vi SKA göra"? (Det jag menar är alltså inte studier utan valet mellan ett aktivt eller passivt deltagande i högtider och traditioner.)
 
Låt alla få välja mellan aktivt och passivt deltagande och gör ingen av delarna till något "konstigt". DÅ finns det respekt åt alla håll!

Kommentarer:

1 ♀ Sara Ben's ♀:

Jag tycker inte att skolan ska blanda sig in i religion alls, mer än i religionsundervisning. Skolans uppgift är inte att sprida tro eller att garantera en tros "överlevnad" till nästa generationer. En skolas uppgift är att sprida kunskap och vetenskap, samt att visa att samhället inte är en homogen massa och att lära barnen att bli demokratiska medborgare. Vill man vara aktiv i ett religiös sammanhang så får man göra det på sin fritid - inte i skolan.

Jag har gått till kyrkan passivt, jag har inte haft problem med det mer än att jag tyckt att det varit väldigt absurt att gå dit. Varför ska man dalta med kristendomen? Liksom det finns inget smygande med hinduism eller judendom i den svenska skolan men kristendomen kommer ofta undan. Liksom om man vill smyga in med kristendomen då ska man inte säga att den svenska skolan är sekulär.

Att ha julpynt och liknande i skolan är förståeligt, för det har blivit mer av svenska traditioner än kristna. Men att gå till kyrkan och sjunka psalmer tycker jag enbart är onödigt oavsett om eleverna har ett val att vara aktiva eller passiva. Jag ser ingen anledning till att fira en skolaavslutning i kyrkan än i skolans lokaler.

Håller därför med dig att respekt ska gå åt båda håller, men inte i den grad som du säger då jag inte klassar det som full respekt. Respekt är då den heterogena massa behandlas lika - alltså all religion eller ingen. Helst ingen då den svenska skolan bör vara sekulär.

Svar: Förstår hur du menar. Det är lite det jag menar när jag skriver att man måste ha "skinn på näsan". Jag förstår inte hur det kan vara ok att håna, pika, "tillrättavisa" etc. dem som inte vill delta i kyrkan och/eller sjunga psalmer etc. Det är helt respektlöst och sedan blir dessa personer upprörda när det pratas om att ha skolavslutningen någon annanstans än i kyrkan och påstår att DET är respektlöst. Hur en människa kan nedvärdera en annan på det viset och sedan inte fatta det...
Highlandertess

Kommentera här: