Sett filmen Lassie - Hills of Home

Spoilers?
 
William McClure är en bydoktor i Skottland. En dag luras han att köpa hunden Lassie som visat sig vara oduglig som fårhund. Hunden visar sig även vara rädd för vatten, något som får doktorn att rasa. Hur ska han kunna göra hembesök med en hund som inte kan gå över floderna och bäckarna? Men så börjar han träna Lassie och en varm vänskap växer fram.
 
Som en liten not får nämnas att jag precis fått den nya dvd-spelaren när jag såg denna och inte hade rätt inställning på den, varav bilden mest såg ut som att det filmats med amatörkamera med helt fel hastighet. Tyvärr gick jag då miste om de otroligt vackra vyerna från Skottland, men om jag bortser från det och fokuserar på handling, skådespelare etc. så tycker jag det var en helt ok Lassie-film. Inte bland de bästa och inte bland de sämsta. Filmen är gjord 1948 så stilen på skådespelarna är typisk för den tiden. För dem som är ovana vid äldre filmer kan det tyckas krystat och konstgjort, men det var bara en annan stil på film då.
 

Kommentera här: