Normen om manlighet

Tänk vad konstigt att en del tror att normen av manlighet betyder bröliga machomän som måste ta ett stort och tydligt avstånd från och nedvärdera allt som räknas till kvinnligt för att visa att de minsann är "riktiga" män. Newsflash till er. Säkra män är inte så otrygga i sig själva att de måste trycka ner något eller bröla typ: "Ööööhh... dans... fy vad b**igt." För mig är en man riktigt manlig då han inte har ett behov av att nedvärdera det flickiga och kvinnliga. För mig är en man riktigt manlig om han är så trygg i sig själv att han struntar i kategorisering och kan stå för det han gillar UTAN att behöva trycka ner något annat.

Kommentarer:

1 Maria Olsson:

Precis mina tankar! Jag hade den diskussionen med en kille som sa att det inte känns så manligt att dansa balett. Jag gick i samma spår som du när jag svarade honom. Jag sa att han borde titta på de ryska dansarna, som är säkra på sin manlighet och bejakar den. Jag kontrade även med att även jag anser att dessa män som ska vara så macho (rädd för kramar, använder handgemäng osv.) och är rädd för att vara fjolliga eller bejaka en feminin sida, i de flesta fall nog bara är osäker på sig själva och försöker tillfredsställa en bild samhället har på "den starka mannen" istället för att skita i alla normer. Man ska helt enkelt vara sig själv och inte försöka leva upp till en image/norm. :-)

Svar: Bra skrivet Maria :-)
Highlandertess

2 SaraNavjord.se:

så bra skrivet! håller verkligen med!

Kommentera här: