Det här med "vacker på både in- och utsidan"...

Någon får nog förklara för mig hur kommentaren "du är vacker på både in- och utsidan" ska tolkas. Jag kan inte annat än se den som förolämpande. För vad spelar utsidan för roll? Varför måste den sidan med i komplimangen? Jo, jag vet att utsidan spelar en viss roll, men för mig så ÄR en person vacker på utsidan om hen är vacker på insidan. Och då kan man helt enkelt bara säga att personen är vacker. Varför påpeka både in- OCH utsida? Det är, i mina öron, som att säga att om du inte ÄVEN hade en vacker utsida så skulle det inte spela någon roll. Nu är jag en person som tolkar bokstavligt och det är därför jag undrar om någon kan förklara kommentaren för mig på ett annat vis då jag har svårt att greppa den.

Kommentarer:

1 GeorgVanHalen:

Jag tror inte det finns så mycket tanke bakom sådana uttalanden utan personen vill bara vara trevlig, men tänker inte på innebörden.

Många människor är ytliga. Jag menar.. Varför säger tjejer"du har underbar personlighet" till en kille, men sedan ha noll intresse för honom? Då är det utseendet det är något fel på.. För vem skulle inte vara intresserad av någon som har en underbar personlighet?

Om världen tänkte mer som du att någon automatiskt blir attraktiv för att personligheten är bra skulle världen vara en bättre plats att bo på. Tyvärr tar ytligheten ofta över och "ha någon andra tycker är snygg" vid sin sida är viktigare än att ha någon att trivas med. Det är åtminstone vad dom tror!

Svar: Det där har jag också märkt. Att det för många är viktigt att ha en person som ANDRA finner attraktiv. Som att det ökar ens status på något vis. Lustigt beteende egentligen...
Highlandertess

Kommentera här: