För den personliga ekonomin och miljön

De två sakerna i rubriken är två orsaker varför jag aldrig köper "det senaste" direkt det kommit ut (en tredje sak är att det mesta som är nytt kommer med diverse problem och buggar och jag föredrar att ha dem lösta innan jag lägger ut mycket pengar på något). Det är därför jag inte byter mobil, surfplatta, dator, tv och så vidare minst en gång i halvåret. Jag använder saker tills de helt enkelt inte fungerar längre. Har en knappmobil från 2010 som fortfarande funkar. Skärmen börjar "flagna" lite, men det går bra att se. Mitt barn har hällt ett glas läsk över den en gång, den hämtade sig från det. Surfplatta har jag inte ens eftersom vi inte har det behovet. Hårdvara i datorn byter jag ut då det behövs. Det är någon komponent då och då med flera års mellanrum.
 
Om man har ekonomin och vill "unna sig" nya saker så förstår jag det. Det kanske är ett intresse man har. I många fall verkar det dock snarare röra sig om status att ha "det senaste". Något att visa upp och vara lite skrytsam med. Det jag tänker då, när någon skryter, är att människan inte har sådan koll egentligen. Om man bortser från att nya saker släpps innan de fixat alla problem och buggar så tänker jag på miljön. Om alla människor skulle byta mobiler en gång i halvåret och slänga den gamla, förstår ni inte hur mycket skada det gör på miljön? Inte så mycket skräpet efteråt utan hur mycket resurser och råvaror som behövs för att göra en mobil.
 
"En modern mobiltelefon orsakar inte längre så mycket föroreningar om vi kastar den direkt i soppåsen när den ska bytas ut. Men själva produktionen av en mobiltelefon ger upphov till 75 kg avfall." Källa: Natur och miljö.
 
DENNA SIDA kan ni läsa mer om just mobiltelefoner. Mot slutet tycker jag det var mest intressant. Mest miljövänligt är som sagt att fortsätta använda sin mobil så länge som den fungerar och detta är man bättre på i u-länder, MEN i u-länder har man inte återvinning på samma sätt som i en del i-länder. Man är bättre på att använda saker, vilket kommer från en nödvändighet då man inte har råd att skaffa sig nytt hela tiden, men inget återvinns då de möjligheterna inte finns heller. Om vi som har möjligheten att återvinna ändrar beteende och använder våra produkter längre innan vi återvinner så skulle vi alltså kunna vara riktigt miljövänliga. Att vi har dessa resurser till återvinning är inget att ta för givet utan något riktigt bra. Men att även ändra på beteendet och inte konsumera nytt så ofta gör saker ännu bättre.

Kommentarer:

1 Longevity - en blogg om hälsa:

Tack tack, trevligt att du kikade in :-)
Hoppas du haft en bra dag!

2 Monstars:

Det är lite jobbigt när skolan ligger steget före och jag inte hänger med. (Ja, för övrigt är det ju bra om skolan är modern och har allt MEN...) På en lektion fick vi gå in på en webbsida och svara på några frågor. Alla utom jag kunde ta fram sin mobil och surfa in på webbsidan. Jag fick istället då låna en IPAD. Det kändes lite vemodigt...hmmm..

Svar: Huh... en ipad dessutom :-p Har inte skolan riktiga datorer?
Highlandertess

3 Monstars:

Ha ha nu menar jag inte att jag kände mig vemodig för ipaden :P Menade sitsen i skolan.

Svar: Att du är den enda utan smartphone?
Highlandertess

Kommentera här: