Varför inte jämna ut lite?

Läste texten till Magnus Ugglas låt "Nu har pappa laddat bössan". Jag vet att han skriver texter med "humor" i, men eftersom attityden som nämns i låten tyvärr är en realitet så skrattar jag inte alls utan blir snarare förfärad. Det här med att döttrar ska skyddas med våld mot tonårskillar "som bara vill en sak". Är det inte dags att folk lär sina söner att respektera tjejers kroppar och vilja? Istället för att ha den "låt-gå"-mentalitet som gäller för dem i många fall, medan de känner att de ska "skydda" sina döttrar. Och de döttrar som vill då? De skambeläggs och får höra att de ska "hålla på sig". Om man lär alla att respektera människor och att ingen har rätt att "ta för sig" så skulle vi kanske kunna slippa attityden om att "killar bara ÄR sådana" och "tjejer är så sköra och oskyldiga". Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att lära min son att lyssna på och respektera andra. Hade jag en dotter skulle jag inte skuldbelägga henne.

Kommentera här: