Skillnader på förväntningar (smink)

Om en del anser att kvinnor blir vackrare med smink och att de till och med "behöver" smink för att "försköna sig", hur kommer det sig då att män inte behöver smink? Jo, jag är sarkastisk nu. Personligen tycker jag det är extremt fult att hävda att kvinnor måste sminka sig om de vill "bli vackrare". Det är så normen ser ut, jag förstår det. Men att inte fler tänker på attityden bakom och ifrågasätter beteendet är för mig konstigt. Släpp sminket fritt, önskar jag. Låt alla oavsett kön sminka eller inte sminka. För mig handlar det inte om sminkets vara eller inte vara utan det handlar om varför många kvinnor känner ett tvång att använda det, medan män känner att de absolut inte får använda det. Att ha attityden att kvinnor "måste" ha smink för att vara "respektabla" låser fast kvinnor i en trång mall, medan attityden att män absolut inte får ha det för att det är "omanligt" låser fast männen i en lika trång mall.

Kommentera här: