Läst klart: The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black

Spoilers förekommer!
 
Från bokens baksida:
 
Coldtown was dangerous, Tana knew. A glamorous cage. A prison for the damned and anyone who wanted to party with them.
 
Inte helt nytt och oigenkännbart. Vampyrer har väldigt länge varit ett stort ämne inom litteraturen. Man försöker tillföra något nytt i alla fall och jag gillar upplägget med hur man kan undvika att bli vampyr även efter att man blivit biten. Huvudkaraktären Tana känns välbeskriven och sympatisk. Det är en fantasy/skräck/ungdomsbok, men jag kan inte låta bli att dra lite djupare paralleller. I denna värld så har vampyrer spärrats in i Coldtowns för att de inte ska kunna gå runt och smitta människor med vampyrsjukan. De hålls där för "allas bästa". Det påminner mycket om ghetton och hur man på andra vis har segregerat människor även i vår värld. Att hålla de olika "typerna" åtskilda för "allas bästa". Det ryser mig.
 
Men boken kan läsas som en roande bok också. Eftersom det är en ungdomsbok så är den väldigt lättläst och saker flyter på väldigt snabbt, men faktiskt utan att bli alltför ytligt så där har författaren lyckats. En del kanske inte kan undkomma att jämföra denna med Twilight eftersom det handlar om vampyrer och är riktat till ungdomar. Jag tänkte dock inte på Twilight en enda gång när jag läste denna, så några väldigt uppenbara likheter verkar inte finnas.
 

Kommentera här: