Kursen REDE - Om empatiutveckling hos barn

Kursen jag var på i Stockholm i oktober handlade om REDE (Respekt, Empati, Djur, Etik). Jag hade haft kontakt med anordnaren och frågat om jag kunde få en reservplats någon gång eftersom kursen egentligen är för de som jobbar inom förskola och skola. Nu fick jag det!
 
Kursen var på strax över 2,5 timmar och det var intressant från början till slut. Vi var 10 deltagare och kursledaren. Skönt nog så började vi med fika innan kursen drog igång. Jag kom direkt från tåget så hade inte hunnit äta något. Sedan gick vi till kurslokalen där presentationen började.
 
Kärnan i REDE är empatiutveckling. Något som jag anser är väldigt viktigt för barn! Man ser fler och fler ungdomar och äldre som inte bryr sig, som förstör, som anser sig ha rätt att säga vilka elaka saker som helst till folk och på nätet eskalerar hatet enormt (troligtvis på grund av att många personer vågar vara elaka då de kan "gömma sig" och vara anonyma. Tror inte många av dessa skulle våga säga saker på riktigt.). Jag tror att mycket grundläggs redan i tidig ålder och att det är bra att vara med från början för att få folk att bli mindre egocentriska och ha större förståelse för andra levande varelser.
 
Den empatiska processen delas in i tre områden.
  • Affektiv empati - känna vad den andre känner
  • Kognitiv empati - förstå vad den andre känner
  • Empatisk precision - förmåga att avgöra vems känsla det är
Att bli lyssnade på och respekterade som barn är viktigt för utvecklandet av empati, men det slutar inte då. Det är en pågående process under hela livet.
 
Att härma mimik är en metod till empati. Vi har så kallade spegelneuroner som gör att vi speglar andra. Något som troligtvis alla varit med om är att om någon gäspar så "smittar" det. Det räcker med att se en bild på någon som gäspar så börjar man själv gäspa. Nu när jag skriver om att gäspa så sitter jag och gäspar för fullt eftersom jag för mitt inre ser en gäspning. Så lätt kan det "smitta" alltså. Dessa spegelneuroner kan förtvina om de inte stimuleras. Det är vanligt att bebisar härmar ett ansikte de ser framför sig. Gapar, räcker ut tungan, ler och så vidare. Men för bebisar och barn som inte får detta så förtvinar alltså egenskapen. Så länge som den finns kvar så finns det dock chans att "rädda" den och att stimulera så att den växer.
 
En undersökning som visades på kursen visade på att kvinnor överlag känner mer empati än män. En undersökning av REDE i skolan visar även på att de som haft mest nytta av kursen är pojkar. Deras empati har ökat med hjälp av REDE-träningen. För flickor har det inte ändrat så mycket. Jag tror att detta beror på att barnen blir bemötta på olika sätt beroende på deras kön. De har olika förväntningar på sig och påverkas på olika vis. Till exempel så förväntas att flickor ska vara omtänksamma och omvårdande och pojkar förväntas vara bråkiga och ta plats. Har man den förväntningen på ett barn så brukar hen börja leva upp till det. Om bara en viss typ av aktiviteter och beteende uppmuntras så formas barnet efter det. Barn är inte dumma så de märker när något inte är önskvärt från den vuxnes sida och de märker när något är populärt. Även kompisar kan ha den inverkan på lite äldre barn. Även icke önskvärt beteende kan framträda om barnet märker att DÅ får hen uppmärksamhet.
 
Själv så tycker jag att den här sortens empatiutveckling och träning borde vara ett obligatoriskt inslag i skolan. Tänk om vi kunde få en värld med mer förståelse, medkänsla och sammanhållning! Empati tar förstås inte bort att man tycker olika, men det tillför att man kan förstå och/eller har viljan att förstå och känna för sin omgivning trots olikheter.
 
Kursen var, i mitt tycke, riktigt lyckad! Kursledaren var riktigt bra och det tillför mycket det också. För er som är intresserade och jobbar inom förskola och/eller skola så är kursen kostnadsfri. Kolla in mer HÄR.
 
Boken Mini-REDE hade jag redan skickat efter. När Connor blir äldre ska jag skicka efter REDE-boken också. Mini-REDE innehåller mycket pyssel, lekar, diskussioner och fina tips på hur man använder sig av detta. Den följer skolplanen.

Kommentera här: