Tulos födelsedag

Idag skulle det ha varit Tulos födelsedag. 28 år skulle han ha varit och det är det inte många katter som blir. Han var ändå bara ett par månader från sin 18-årsdag när han fick somna in så han levde ett långt och äventyrsfullt liv. Kan berätta en liten anekdot över ett äventyr han hade. Det slutade bra men var hemskt under tiden.
 
Tulo hade alltid lätt för att säga ifrån med klor eller bett. Han visade direkt när han inte gillade något och man var tvungen att ha ett speciellt handlag med honom. Men ignorerade man honom så kunde han komma fram och bita en i smalbenen. En del personer bet han bara "för att". De gjorde inget särskilt, han gillade dem bara inte helt enkelt. Men så hände något. Tulo försvann. Han var utekatt så det var vanligt att han var borta stunder under dagen, men han brukade komma in till natten för det mesta. Nu var han borta. Flera nätter. Vi gick runt och letade och ropade efter honom när vi inte var i skolan.
 
Jag började frukta det värsta. Att det hänt något och att han dött. Låg nånstans bara... Jag var så ledsen för jag tyckte så mycket om honom. Det gick flera veckor och ingen Tulo. Sedan en dag så hände det. Någon hittade honom. Jag minns inte riktigt om det var mamma... jag har för mig det. Men Tulo var skygg. Han kom inte fram utan höll sig borta vid kraftstationen som låg nära vårt hus. Jag gick dit och lyckades locka med honom hem. Han var illa tilltygad. Det såg ut som att något hade bitit honom runt hela halsen för pälsen var borta och det var sår runt om hela vägen, hals och nacke. Kan ha varit att han blivit attackerad, men han kan även ha fastnat i taggtråd någonstans och kämpat för att ta sig loss.
 
Vad som hade hänt honom och var han hade varit får vi aldrig veta, men efter att han kommit hem igen så var han annorlunda. Han blev så otroligt kärvänlig och gosig och han varken bet eller klöstes längre. Jag var så otroligt glad över att ha honom hemma igen! När jag nästan förlorat hoppet så kom han hem.
 
Jag satte blommor på hans grav igår.

Kommentera här: