Min första Iron Maiden-konsert (2003)

Tänk att jag hunnit se Maiden 5 gånger trots att jag såg inte såg dem förrän 2003 på Stockholm Stadion för första gången. Vore en dröm att få se dem igen till sommaren då det var några år sedan jag såg dem nu. Fullbokat förstås, men jag håller ögonen öppna.

Spellistan för denna konsert (2003) var en perfekt spellista för en första gång kan jag säga!
  • The Number of the Beast
  • The Trooper
  • Die With Your Boots On
  • Revelations
  • Hallowed Be Thy Name
  • 22 Acacia Avenue
  • Wildest Dreams
  • The Wicker Man
  • Brave New World
  • The Clansman
  • The Clairvoyant
  • Heaven Can Wait
  • Fear of the Dark
  • Iron Maiden
     
  • Encore:
  • Bring Your Daughter... to the Slaughter
  • 2 Minutes to Midnight
  • Run to the Hills

Note: Before The Clansman is played, Bruce is having a speech about freedom, appreciated by the audience, who starts shouting "Maiden! *clap clap clap*" for several minutes, resulting in Bruce being totally overwhelmed and unable to speak because of the loud cheering. Eventually he gives up, and heads back to a monitor, where he sits down, visibly moved by this overwhelming response.

Källa: setlist.fm

Att lyckas få Bruce så rörd som han blev var härligt! Jag har hela tiden jag följt Maiden tyckt att de har en härlig publikkontakt och inte bara "kör på" och Bruce's reaktion på denna konsert var fint bevis på det.

Har skivan med liveinspelningen eftersom svensk radio spelade in hela konserten. Det är så härligt att lyssna på den och minnas tillbaka på den sommarkvällen, som i år kommer vara för 10 år sedan (vadå perfekt om jag kunde fira det på ytterligare en Maiden-konsert?).

Hela skivan är en favorit, men för tillfället har jag lite dille på denna låt.

Kommentera här: