Vem bestämmer vad som är kränkande?

Det har dykt upp en "ny" grupp folk på sistone. Kanske har de funnits där länge, men det är först de senaste åren som jag lagt märke till dem. Det är gruppen som anser sig ha rätten att bestämma om folk är kränkta eller inte. Som Zettermark skriver i sin blogg så är det vanligt med meningar som:
 
"Det var bara ett skämt"
"Men det skadar ju ingen!"
"Du blir jämt upprörd över fel saker!"
"Måste du bli så arg jämt, kan du inte bara ta det lugnt och njuta av livet?"
 
Genom att säga sådant anser denna grupp människor att de har rätten att bestämma vad andra ska tycka. Sådant som inte upprör dem KAN INTE vara upprörande, eller hur? Jag har själv hört dessa argument vid ett flertal tillfällen då en fråga engagerat mig. Jag har känt det som att dessa personer inte alls respekterar andra människor utan nedvärderar alla som inte tänker som de gör. "Att du orkar bry dig" sagt med en negativ ton är en annan sak. "Det finns viktigare saker att bry sig om". Ja, men vad bra då! Då kan DU ägna dig åt dessa "viktigare" saker så ägnar jag mig åt sådant jag tycker är viktigt, vilket innefattar BÅDE stora saker och småsaker.
 
Om de nu tycker att något inte är värt att bry sig om, varför blir de då så intensivt indragna i frågor där deras enda bidrag är "Varför bry sig om detta? Åh, ingen normal person KAN bli kränkt av detta!"? Om det inte är något att bry sig om, enligt dem, då ska de väl fortsätta att inte bry sig då? Jag ger mig aldrig in i en debatt bara för att säga: "Vad löjlig du är som bryr dig om detta!" Det är att nedvärdera andra människor. Tänk om fler kunde inse detta så att debatter kunde fortgå och KOMMA någonvart istället för att folk ska behöva försvara sitt engagemang.

Kommentarer:

1 Lina:

Du glömde denna: lite skämt får du väl stå ut med

Svar: Tack! :-)
Highlandertess

2 Thomas:

Jag ska tala om en sak för dig Tess, du måste försöka börja sköta ditt eget och inte engagera dig i så mycket annat. För det fungerar så i samhället att var och en gör precis som de själva vill och skiter i andra. Det enda du kan göra är att ha åsikter om dig själv och vad som händer för dig. Du skriver ofta att var och en har rätt till sin egen åsikt osv. Men du lägger sig i allt, varför? Bara ge fan och låt alla tycka som dom vill. Det rör ändå inte dig, lev ditt eget liv och sluta predika för andra, för det är ändå ingen som bryr sig.

Svar: Uppenbarligen bryr du dig eftersom du annars inte skrivit något svar här. Och din kommentar visar ganska tydligt på det jag pekar på här i inlägget. Du vill bestämma vad JAG ska tycka och bry mig om. Men den enda som gör det är jag själv. Det här är min blogg och jag skriver om sådant som engagerar mig, om mina åsikter o.s.v. Det skulle bli väldigt slätstruket om jag hela tiden skulle rätta mig efter andra. Så tack för din kommentar!
Highlandertess

3 Erajscha:

Men varför bryr du dig om vad Tess skriver då Thomas? Visst bryr du dig?

Ett samhälle utan folk som bryr sig är inte ett samhälle jag vill leva i alla fall.

4 Jessica:

Haha trodde först Thomas var ironisk, men kommentaren förstärker ju verkligen tesen i inlägget iaf.

Bra skrivet Highlandertess, håller helt med!

5 Marielle:

Hahahaha!! Thomas you made my day!! Hur kul va inte du!! För du skämtar, eller hur??

6 ALEXSANDRA - en instabil uppmärksamhetshoras bekännelser:

GAH jag håller med det är så satans irriterande! Thomas här är också ett utmärkt exempel på människor som får mig att INTE vilja skaffa barn. "Men samhället ser ut så" - Ja, så vi kämpar för att göra något åt det. Och du, Thomas är faktiskt en käpp i hjulet just nu. Om du anser att man ska "sköta sig själv och skita i andra" tycker jag du ska leva efter det själv innan du börja instruera andra om hur de ska göra.

Kommentera här: