Graviditetsfrågor

När fick du reda på att du var gravid?
10 januari 2010.

Hur gammal var du?
29 år.

Hur tog din partner det?
Paff, men glad efter att det sjunkit in.

Mådde du mycket illa?
Ja, jag hade hyperemesis gravidarum så jag mådde illa hela graviditeten. Gick ner i vikt i början och var inlagd med näringsdropp.

Hade du mycket halsbränna?
Nästan hela tiden.

När kände du bebisens första sparkar?
16 mars, i vecka 12. Hade förlorat allt underhudsfett då så jag var väldigt känslig.

Var du ofta orolig?
Nej, jag orkade verkligen inte vara orolig.

Sparkade bebisen mycket?
Oh ja! Det var rejäl sjögång ibland.

Fick du bristningar?
Nej.

Hur många ultraljud gjorde du?
5, inklusive rutinultraljudet. De två första var för att kolla så bebisen mådde bra i och med att jag mådde så väldigt dåligt och de sista var tillväxtultraljud.

Hur började din förlossning?
Det sa SPLOSH när vattnet gick.

Hur många timmar tog din förlossning?
10 timmar från att vattnet gick.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

Hur mycket var du öppen när du kom in?
4 centimeter

Vilken smärtlindring tog du?
Lustgas, epidural och bäckenbottenbedövning.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Ungefär 20 minuter från första krystvärken.

Blev det komplikationer?
Nej.

Vad tyckte du var jobbigast?
Graviditeten.

Var du rädd för något?
Lite misstänksam mot lustgasen då den inte hjälpte ett dugg mot smärta utan bara gjorde mig berusad, men inte rädd.

Skrek du?
Nej.

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Förutom Robin och jag så var det två barnmorskor och två sköterskor (dock inte samtidigt för det var skiftbyte) och en narkosläkare.

Hade du någon nära med dig?
Ja, min sambo (barnets pappa) Robin.

Fick du sys?
Ja, 4 stygn.

Vilken vecka födde du i?
37+4.

Vikt och längd på bebis?
47 cm och 2700 gram.

Hur gammal är bebisen nu?
Snart 2,5 år.

Vad tyckte du om förlossningen?
Min kropp var stark.

Hur mycket gick du upp under graviditeten?
Nästan 6 kg från min ursprungsvikt, men då hade jag gått ner 6 kg innan så sammanlagd viktuppgång från lägsta vikten var 12 kg.

När kommer nästa barn?
Fråga inte...
 
Connor, dagen efter förlossningen.

Kommentera här: