Spindelfobi borta

Alltså, jag vill inte gärna "leka" med de där riktigt stora håriga spindlarna, men själva fobin som jag haft (även för småspindlarna som vi har här i Sveriges natur) är så gott som borta. När jag läste psykologi så läste jag om två olika metoder för att bli av med fobier. Det ena var desensibilisering som handlar om att utsätta sig för det man har fobi för (under kontrollerade former). Jag funderade lite på det, men sedan läste jag om att fobier ofta har grund i en annan rädsla. Att till exempel spindelfobi, som jag hade, var en effekt av en annan rädsla och att man genom att bli medveten om denna rädsla skulle kunna bearbeta det och bli av med fobin.
 
Det tyckte jag lät som en mycket bättre lösning, då den föregående mer lät som en "quickfix" som inte löser det egentliga problemet. Senaste tiden (senaste året det vill säga) har jag jobbat på detta och gått genom eventuella rädslor jag kan ha som kan ha utlöst detta. Och vad jag blev förvånad när jag gick, från en dag till en annan, från att ha denna irrationella rädsla mot spindlar till att inte känna det alls. Jag hade kommit på min grundläggande rädsla! Bara att vara medveten om den tog alltså bort min spindelfobi. Själva rädslan vill jag inte skriva om för den är alldeles för personlig, men vilken vinst jag har fått genom att upptäcka den!

Kommentarer:

1 Nettan:

Jag har också blivit av med en fobi, dock inte för spindlar, även om jag har inget emot de små och jag kan ta hand om spindlar själv så länge de inte ser för läskiga ut

Jag hade förut en konstig fobi, mot höga skorstenar med röda lampor på, det var så illa ett tag att var jag ute i mörkret och såg en sån skorsten eller visste att det var en i närheten så fick jag nästan panik, men den fobin har nu försvunnit, istället har jag fått en liten rädsla för den totala mörker som finns på vissa ställen i naturen, så man ser ingenting, men det är mest för att jag inte vill ramla och göra mig illa :P

Kommentera här: