Ansikten i ingenting

Jag kom att tänka på att folk kan se ansikten bakom gardiner, i rostat bröd, i molnformationer och så vidare. Ibland har det till och med berättats om "spöken" i bilder och då har det ofta varit några veck i en gardin, något fel i framkallningen eller liknande. Att jag kom att tänka på detta var för att jag lade upp ett par byxor till försäljning i ett köp och sälj-forum på Facebook. Facebook har ett "ansiktsprogram" där det känns av om det är ett ansikte på fotot. Det bildas en ruta kring ansiktet som man kan klicka på för att "tagga" personen.
 
Här tycker Facebooks program att det är ett ansikte. Och när jag tittat på det en stund så visst ser det ut som ett ansikte. Som en panna, ögon och en bit av en näsa. Det tror jag förklarar många så kallade "spökbilder".

Kommentera här: