Vad är klotter?

Är allt som målas på allmän eller privat egendom utan ägares tillstånd klotter? Enligt lagen: ja, då det räknas som skadegörelse. Ett litet barns tolkning av klotter: "Måla!"

Det var Connors reaktion när vi var ute i skogen där det finns ett ganska nedklottrat vattentorn. Han gick runt och kollade på ALLT (jag är tacksam att han inte kan läsa än, för en del saker är inte så "fina"), kände på det och var helt fascinerad. Gång på gång pekade han och sa: "Måla!" Han verkade även berätta för mig vad allt var då han även kunde peka och säga: "Pippi", "Vovve", "Den", "Mun" och "Batt" (katt). Han såg saker som jag inte såg och jag var förundrad över hans öppna sinne.

Självklart var han tvungen att ta på det målade. Konst ska väl upplevas helt? Hehe...

Kommentarer:

1 Bella:

Skönt med lite nya ögon ibland :)

För nej, jag kan nog inte anse att allt är klotter, väldigt mycket är vackert också, även om många bara kladdar för kladdandets skull.

2 Linda aka Javamorsan:

Man borde nästan be den som målat där komma tillbaka och göra klart!

3 Malin:

Visst "klotter" är fint, så kallad street art och sånt t.ex. Jag gillar ju Banksy som är känd inom det.



Men de där taggarna vissa gör förstår jag mig inte på. En gång när jag åkte med bussen från mig ner till centrum i Karlstad så hade nån taggat hur många hyreshus som helst. Det stod vaktmästare och målade och tvättade överallt, så onödigt!

Kommentera här: