Sett filmen Cornelis

Spoilers förekommer! Baserad på Cornelis Vreeswijks liv.

En film om Cornelis liv, drömmar, musik och självdestruktiva beteende.

Jag blev imponerad av denna film! Den var mycket bättre än vad jag förväntade mig och Hans-Erik Dyvik Husby som spelar Cornelis lyckas verkligen med sin tolkning. Det är han som gör hela filmen! Vad hände egentligen med mannen som hade sådana drömmar om att få skriva och spela musik? Mannen som ville uppmärksamma orättvisor i samhället? Han försvann och hans plats togs av en självdestruktiv man som verkade sluta bry sig. Det är uppfattningen man får i filmen i alla fall. Jag ser en del likheter med filmen Walk the line.

Filmen fylls av bra musik och det är härligt att se när Cornelis med band går på scenen vid Roskilde 1987, samma år som han dog. Något jag blev fundersam över när jag såg filmen var att en polis kallar Cornelis för "Cornelius". Jag minns då att jag hört folk säga namnet på det viset. Varför? Var kommer det från? Han heter Cornelis.

En mycket bra film som jag kan rekommendera!

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Sojkas framtid - Ann-Sofie mamma till Isak:

Vad bra för jag har fortfarande inte sett den. :)

Kommentera här: