Smulpaj för första gången

Igår gjorde jag smulpaj för första gången. Har skrivit flertalet gånger förut att jag inte är en köksperson, så att jag i mitt 31-åriga liv inte gjort en sådan paj tidigare är inte så konstigt. Det var väldigt enkelt i alla fall.

Smuldeg

2 dl vetemjöl
3 msk strösocker
100 g smör
  • Smält smöret och blanda med de andra ingredienserna i en bunke.

Fyllning


Äpplen (jag använde 2 stycken Fuji)
Rörsocker
Kanel

  • Skala äpplen samt ta bort kärnhus.
  • Skär i skivor.
  • Smörj en ugnsfast form och lägg äppleskivorna i den.
  • Strö över rörsocker och kanel efter smaktycke.
  • Smula över smuldegen.
  • Grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 20 minuter.

Som godast då den är ljummen.

 

Jag serverade pajen tillsammans med vaniljkräm.

Kommentarer:

1 Maol:

Smulpaj är underkskattat! Så enkelt och gott.



Hittade en kul grej. Tänkte på Connor när jag såg detta.

http://pinkfriday.blogg.se/2012/february/billy-the-robot.html

2 Helena:

Ser gott ut! :)

3 Angela:

Hej therese!

Pajen såg riktigt god ut :) Jag brukar göra smuldeg som är hälften havregryn och hälften vetemjöl, det är faktiskt riktigt gott :)

Kommentera här: