Sett filmen Into the wild

Spoilers förekommer! Baserad på en sann historia.
 
Chris (Emile Hirsch) gör totalt uppbrott efter sin examen och ger sig ut på sitt livs resa med målet: Alaskaäventyr. På sin väg träffar han många människor som han berör.
 
Jag gillar verkligen filmen! Den är tankeväckande och vacker. Jag känner för Chris som på sin resa uppmuntrar andra människor till att leva så som de verkligen vill leva. Samtidigt tycker jag han är orättvis mot sin familj och speciellt sin syster. Hans föräldrar var inte snälla under hans uppväxt så ett visst avståndstagande förstår jag, men systern då? Det känns som att hon bara blev "lämnad". Storspoiler! Även fast filmen slutar tragiskt så är den vacker. Inte bara i själva omgivningarna utan även i själslivet.
 
Ett litet perspektiv som jag gillar (inget som är avgörande för filmen, men som jag tycker är en bra detalj):
Chris träffar på ett danskt par vid en flod och tjejen har precis badat så hon har bara trosor på sig. Hon är dock inte det minsta pryd utan beter sig som att hon har kläder på sig. Så tycker jag nakenhet skulle framställas oftare. Naturligt och inte sexuellt. Avdramatisera nakenheten på något vis.
 
Med i en kort sekvens är Bart the Bear II. Jag har många gånger blivit imponerad av hans föregångare Bart the Bear som bland annat var med i Björnen, På gränsen, Höstlegender och Varghunden. Han dog 23 år gammal år 2000 då Bart the Bear II föddes. Det syntes direkt i en film att det var Bart I på sättet han rörde sig och mimiken. Kan säga att detsamma gäller för hans eftergångare. Direkt Bart II dök upp i denna film så utbrast jag: "Bart!" Jag gillar verkligen de björnarna! Har läst om att han var med i denna film, men hade glömt det så det var en trevlig överraskning.

Kan verkligen varmt rekommendera denna film!
 

Kommentarer:

1 Georg Hendrix:

Det jag gillade mest med filmen var att den inte direkt följde någon "mall" dvs. bara gick på ungefär samma story som diverse andra filmer. Det gick inte direkt att förutse allt som skulle hända (tyckte dock vissa scener kändes något överflödiga). En film som jag med tiden kommer se om :)

Angående nakenscenen kan jag hålla med. Det var en oväntad scen måste jag säga.. Problemet med att "avsexualisera" sånt är väl bara att många sexualiserar det till vardags. Jag menar, hur många som exempelvis måste byta om till en fest ställer sig halvt synligt och byter om helt och hållet när kanske kompisar pojkvänner osv är närvarande?

För många år sedan chattade jag med någon tjej som tydligen brukade nakenbasta med både manliga och kvinnliga vänner.. Jag sexualiserade det direkt då det inte försekommer sånt i min umgängeskrets... Många av mina vänner brukar knappt nakenbasta med samkönade (ja, har haft rätt skumma polare :p). Min poäng? Jag tror människor överlag måste avsexualisera sig själva också för att film/samhället ska bli mer avsexualiserat. Jag menar inte att alla ska bli nudister, men man ska kunna visa sig naken (om en snabbt) inför familj, vänner och okända om man inte villa bli sedd som något sexuellt !

Svar: Intressanta tankar! Angående det där med att visa sig halvnaken eller naken inför kompisars pojkvänner, oavsett hur snabbt. Jag tror faktiskt tjejerna skulle reagera mer än killarna på det. Tro att man försöker "locka och förföra". Det är en av de saker jag tycker är så synd med att nakenheten är så sexualiserad. Nu är jag i och för sig väldigt blyg av mig och är inte ens bekväm med att visa mig naken för samkönade. Har ingen aning om varför det är så. Jag skäms inte över min kropp på något vis. Önskar att jag var mer bekväm.
Highlandertess

2 Georg Hendrix:

Jo. Tjejer generellt verkar ha svårare att "vara" nakna om ens lite inför bekanta av andra könet.. Vilket är konstig paradox. Jag menar.. Ofta när man går ut på krogen kan tjejer vara snudd på halvnakna hela kvällen (väldigt kort kjol och mer än synliga bröst), men när de på sekunder ska byta om framför t.ex. några manliga vänner (som de vet är helt harmlösa) tar det stopp. Så det är nog som du säger.

Under lumpen bastade jag med 3-4 andra en gång. Två satt helt näck, jag och en annan satt med handduk över de täckta delarna. När jag satt där tänkte jag faktiskt aktivt över "varför sitter jag med handduk?".. Jag är rätt 100% på att ingen av killarna var homosexuella (om så är fallet kanske man automatiskt inte vill visa upp sig?) och vi var inte tillräckligt nära vänner nog för att hålla på att retas/mobba över något. Jag satt kvar med handduken, men det gav mig en tankeställare.. Efter det har jag börjat sitta naken på offentlig bastu.. Jag tror det är ett lagom steg för att bli mer "hemma" med att vara naken inför andra. Tycker du också borde prova det vid tillfälle.

Inte för att man gör väldans mycket naket rent socialt, men t.ex. sena sommarkvällar med nakendopp? klädpoker? Byta om hemma hos någon när det är bråttom/finns lite plats? ... Det är tillfällen man kan gå miste om något för att någon "blyghet" sätter fast en.

Sen får man inte glömma att "alla" är väldigt självkritiska när de är nakna.. Skulle jag exempelvis byta om samtidigt som andra skulle jag oroa mig mer för att "ingen skulle se mig" än att stå och glo på andra.. och sen, vad gör det egentligen om en tjejkompis får se min snopp i 1 sekund? Så hemsk är den inte :p

Svar: Ja och skillnaden på bikini och underkläder. En del har minimala bikinis och går runt på stranden som att det är inget. När de sedan har underkläder på sig så döljs det och skulle någon råka se så blir det ett väldigt liv. Jag förstår mig inte riktigt på skillnaden :-S
Highlandertess

3 Georg Hendrix:

Bikini vs. underkläder är rätt löjligt.. speciellt då underkläderna täcker nästan dubbelt så mycket hud!

Men överlag får man tänka "vad händer om någon ser mig naken?" någon måste väl sett dig/mig naken utan avsikt? Vad hände? Antagligen inte mycket. Det blir väl mest en "kul grej" när det värsta är över :)



Kommentera här: