Olika kyrkor

Moské=en sorts kyrka
 
Jag blir trött på de som vill förbjuda byggandet av moskéer i Sverige. Vi har religionsfrihet i vårt land så lika stor rätt som ni har att ha kyrkor, har dessa personer till sina moskéer. "Bevara svenskheten" är ett argument, men det klingar illa. Om ni vore tvungna att flytta/fly till ett land där en annan tro var majoritet, skulle ni då byta?
 
Det värsta argument jag hört är att "om de (invandrare eller svenskfödda med annan tro än "svensk" kristendom - min kommentar) inte kan rätta sig efter oss kan de åka tillbaka till sitt land. De ska vara tacksamma att de får vara här!" "Rätta sig" handlar för mig om att lära sig språket och den sociala "koden" så man klarar sig i samhället. Åter igen vill jag peka på att vi har religionsfrihet så vilken/vilka gudar folk väljer att tro på är upp till dem. Det är knappast någon "risk" att religionen "tar över", eller tror ni på allvar att alla i Sverige skulle konvertera?
 
För mig som är ateist så kan ståndpunkten vara: Varför alls ha byggnader för religiös dyrkan och bedjan oavsett om det är kyrka eller moské? Men jag accepterar att det finns folk som vill ha/behöver detta. Varför är inte ni lika toleranta? Vad är ni rädda för? Skulle man förbjuda allt som inte är "svenskt" så skulle ni inte ha era älskade kyrkor heller för då hade de förbjudits inträde i landet för strax över 1000 år sedan då kristendomen importerades.

Kommentarer:

1 Lina:

Jag kan tyvärr inte hålla med dig. För även om vi har en frihet här i Sverige så är detta Sverige och de skulle aldrig acceptera att vi byggde kristna kyrkor i deras länder, vi få inte ens visa vår hud när vi är på besök och bär vi kjol så spottar de och stenar oss (beroende på var vi är). Jag lever efter: ta kulturen dit du kommer och därför är jag emot både burka och moské. De få tro på vad de vill, men de ska inte bygga sina kloster på våra gator. Jag är till och med emot Svenska kyrkor som står överallt och förpestar tillvaron, vill folk tro och dyrka så få de göra det hemma innanför stängda dörrar.

Svar: Jag tycker att alla har rätt att tro (och inte tro) vad de vill så länge de inte tvingar det på någon annan. Jag tycker att det är en sorts tvång att tvinga de som inte är kristna att "dölja" sin religion och inte ha en moské att gå till. I en drömvärld (för mig) skulle sådana byggnader inte behövas, men som sagt så verkar en del fortfarande behöva sin tro. Dock så ska det vara samma granskningsrätt och yttrandefrihet när det gäller alla religioner (även då det gäller kritik av dessa).
Highlandertess

Kommentera här: