Oförstående hundägare

Jag hörde en hundägare prata med sin make/sambo/pojkvän/släkting/vän häromdagen. Hon sa att det var en mamma med ett litet barn som sagt till barnet: "Se hunden där. Ta det försiktigt med hunden. Akta dig!" Hundägaren sa då till sin medföljare: "Vad opsykologiskt av mamman! Det här är VÄRLDENS SNÄLLASTE hund! Så säger man inte till ett barn."
 
VA??? För det första så kan en främmande person inte veta om en hund är jättesnäll eller inte. För det andra så kan även "världens snällaste hund" bli rädd och defensiv. Och för det tredje (och viktigaste) så är det viktigt att lära barnen respekt för djuren. Att man inte går fram hur som helst till främmande djur. Connor har fått hälsa på hundar, men då har jag alltid frågat först om det går bra för hundägaren och hunden och jag har varit med och sett till att Connor varit mjuk och inte petat i till exempel ögonen och så vidare och jag har varit uppmärksam på hundens beteende och har tagit bort Connor om jag märker att hunden blir obekväm. Det är ansvarsfullt att lära barnen detta! Att hålla koll och säga till barnen att ta det försiktigt och akta sig tycker jag är ett exempel på BRA föräldraskap.

Kommentarer:

1 Lina:

Jag tycker de få tänka på hur de säger det bara, för ibland så skrämmer de upp barnen helt i onödan. En släkting till mig skrämde upp sina barn rejält när det rör sig om en katt. Hon stissade upp dom totalt genom att tjoa "akta er för katten för den kan rivas, dra upp benen i från golvet".
Vad hände med klappa katten fint för annars kan den bli arg. De går liksom inte fram och river någon utan anledning.
Samma sak med hundar. Just orden akta er för hunden tycker jag är farligt att säga för de kan utveckla en rädsla helt i onödan. Ha respekt för hunden är mer passande ord, eller var försiktig om de nu inte förstår ordet respekt. "Ta fint, mjukt och snällt, annars kan den bli arg". Och barn förstår mer än vad man tror. Börjar hunden morra så brukar barn flytta sig självmant.

Svar: Håller med om att man absolut inte ska stressa upp sig när man säger till barnen att ta det försiktigt. Barn förstår mycket på HUR man säger saker och inte bara vad man säger. Jag säger "Akta hunden" ibland om vi är ute och går och möter någon med hund. Men jag utvecklar alltid med att man ska vara försiktig och mjuk mot levande varelser och låta dem komma fram till dig o.s.v. Jag har själv varit med om att bli attackerad av en hund när jag och sambon var på resa i Skottland. Det var riktigt otrevligt och ägaren var totalt nonchalant och sa bara att "hunden är försvarande". Trots det gillar jag hundar och vet att det finns många vettiga ägare som tar bra hand om sina hundar. Hunden var ett exempel i inlägget eftersom samtalet jag hörde handlade om det. Jag säger till Connor att vara försiktig med alla djur vi möter. Vill verkligen lära honom empati :-)
Highlandertess

2 Lina:

Sv: Just orden: "Se hunden där. Ta det försiktigt med hunden. Akta dig!" var något överdrivet kan jag tycka, hon borde ha nöjt sig med orden "ta det försiktigt med hunden." För jag hade med blivit arg när folk bara tar för givet att den kommer gå till attack. De kan ju fråga hundägaren innan de förhastar sig.

Själv så önskar jag nästan att Keso hade klöst benen av mina släktingar när de uppträdde på det viset som de gjorde. Men hon bara gick förbi, på avstånd. Helt meningslöst att kläcka ur sig sådan saker. Barnen kommer få men för livet. Nu är visserligen Keso lite speciell och jag säger alltid till folk att de måste ha koll på hennes kroppsspråk. Man märker på henne när det inte passar för hon fäller bak öronen och stirrar på personen en stund innan hon drämmer till dom. Så det finns gott om tid att flytta på sig. Men oftast är hon go och snäll.

Men som de sa till dig, att hunden är försvarande, det borde de ha sagt innan hunden hoppade iväg eller så kunde de ha hållit i den. För ägaren visste nog att hunden kunde flippa och antagligen brukade göra det och då kan jag tycka att djurägaren måste vara på sin vakt och inte bara köra på skyll-dig-själv stilen.

Svar: Ja, verkligen. Den hunden i Skottland borde ha varit kopplad. Jag vet inte hur det är med lag om koppel i det landet...men om man som ägare vet att hunden kan göra så, då ska man ta sitt ansvar tycker jag. Jag blev riktigt skrämd för hunden var aggressiv och inte sådär "på" som en del hundar kan vara bara för att de är odresserade. Sådana hundar kan jag hantera :-)
Här är vi alltid noga med att tala om att vår ena katt inte gillar barn speciellt och att de inte får vara så "på" på henne. Det funkar jättebra med barn om de sitter och låter henne komma till dem och klappar försiktigt, men som sagt så säger vi till om det för om hon daskar till någon så är det för att de gjort något hon inte gillar.
Highlandertess

Kommentera här: