Sett filmen Million dollar baby

Spoilers förekommer verkligen! Clint Eastwood både skådespelar i filmen och har regisserat den. Den vann fyra tunga Oscarstatyetter (bästa regi, bästa film, bästa manliga biroll och bästa kvinnliga huvudroll).

Frankie Dunn (Clint Eastwood) äger ett gym och tränar en boxare. En dag dyker Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) upp och vill bli tränad av honom. Han tränar inte tjejer säger han, men efter många om och men så tar han på sig att träna henne och till slut bli hennes manager då hon går matcher.

Jag gillar denna film! Starkt! Mycket starkt! Helt otroligt vad allt klaffar i historia och personkemin är stark mellan skådespelarna. Jag upplever känslor av glädje, ilska och sorg. Om en film lyckas framföra dessa känslor så väl, då har den verkligen lyckats. Jag blir rejält arg på Maggies inkompetenta, elaka släktingar som bara är ute efter pengar. Hon köper sin mamma ett hus för pengar hon sparat, men då blir mamman bara sur och säger att hon skulle ha velat ha pengar istället (mamman bor i en husvagn förresten).

Maggie är engagerad och har sitt mål klart för sig. En härlig person! Eddie Scrap (Morgan Freeman) är en person som håller sig mest i kulisserna, men i grunden är det han som får saker att hända (förutom för sig själv). Härligt spelad av Freeman! Eastwood är bra som alltid. Han kan det där med detaljer. Det är rätt kul att hans karaktär Frankie lär sig galliska (ett keltiskt språk).

Filmen tar en vändning som jag inte förväntat mig. Har bara sett korta trailers om den som tur är och ingen sådan där som kortfattat visar ALLT ur filmen. Vändningen känns verkligen i hjärtat. Se denna film!

Mo chuisle.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Georg Hendrix:

En present:

http://www.youtube.com/watch?v=KUxARpuOjrg



Jag såg "Million Dollar Baby" när det begav sig (var då under 20 år) och var besviken då jag väntade mig "Rocky" med en tjej dvs. roliga repliker, kämparmusik och "me against the world". Jag visste inte riktigt då vad jag skulle tänka.



Jag återsåg den flera år senare när filmintresse växt och anser den precis som du vara en riktigt stark film. På vissa sätt en va Clintans bästa.. om inte den bästa. Inte den mest "underhållande", men en fin berättelse, realistisk och gripande. Skulle Clintan inte vara känd som "The man with no name" eller "Dirty Harry" tror jag denna film skulle vara det folk respekterade honom mest för!



Föresten, ser du en ny film varje dag eller recenserar du mycket äldre filmer? :P

2 Georg Hendrix:

Gillade du inte min usla svenska? :D

Men du förstod frågan rätt =)

Kommentera här: