Sett filmen Metropia

Spoilers förekommer! Detta är en animerad film som utspelar sig i framtiden.

Europa förbinds med supersnabba tunnelbanespår, där nästan alla färdas. Karaktären Roger lever ett inrutat liv som han inte är nöjd med. Så en dag får han höra en röst i sitt huvud, en röst som inte är hans. I sitt försök med att bli av med rösten upptäcker Roger en bisarr sanning.

Annorlunda animerad film. Rätt så skum, men med en "big brother"-historia som man känner igen (nu menar jag inte dokusåpan Big Brother). Jag tyckte att filmen kändes grått deprimerande. De animerade figurernas nollställda ansikten, gråtonen i miljön och en upplevd "seghet" gjorde att jag också kände mig nollställd och uttråkad. Animeringen var annorlunda och snyggt gjord måste jag säga, men det är nog det enda positiva tyvärr. Men ge den en chans ändå. Ni kanske tycker något helt annorlunda och jag tycker faktiskt att den i alla fall är värd en chans.


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Lina:

Jag har länge tänkt se denna filmen men den ser bara så trist ut och när du beskrev den som grå och nollställd så kan jag ju inte påstå att jag blev mer sugen på att se den.

2 Georg Hendrix:

Angående barn:



Det är inte omöjligt. Jag ser det som att man väljer ett annat liv när man skaffar barn. Jag är inte förälder själv, men är man en bra förälder är det barnet som kommer först. Jag tror inte alla människor kan hantera det. Det finns många som VILL leva det andra livet.. resa, flytta osv. när de behagar. Att skaffa barn är inte en uppoffring, men det är ett val som innebär mer än bara byta blöjör, barnbidrag och dålig sömn.



Att det skulle finnas en grupp med avsjunka personer? Sanolikt! De skaffade barn utan att egentligen reflektera över vad det innebar och uppskattar det inte alls.. utan blir avsjundsjuka på vänners facebook-bilder där de reser utomlands 3 gånger om året, gör som de vill och alltid har pengar över.



Det jag stör mig mest på är regeln "du ska skaffa barn annars har du misslyckats". Har man inte barn som 45-åring (då det är osanolikt att bli det förälder efteråt) är man en förlorare och vad ensam man måste känna sig.. (?). Skulle man nu sakna barn - Hjälper det att folk med barn måste konstatera det rakt upp i ens ansikte?



Ta din tid med Connor. Skulle du vara redo / vill skaffa barn längre fram, gör det. Men det är väl bättre att du lever ett liv du vill leva med Connor än att ta på dig för mycket och få ett "avundsjuke"-liv med två barn?

3 Emlan:

Har hört att den filmen ska vara lite udda :P

Kommentera här: