Första gången på 3D-bio, såg Sanctum

Spoilers förekommer! Hade kvar ett presentkort på SF som jag fick julen 2009. Nu blev det använt, tusen tack Robert och Thea! Jag och syrran åkte till Karlstad. Var intresserad av att testa 3D för att i alla fall en gång se vad det handlade om. Det fanns en del 3D när jag växte upp, men det var med sådana obekväma pappglasögon med en ruta i rött och en i grönt. Ganska jobbigt att kolla med i längden alltså.

De nya glasögonen var inte direkt bekväma, men de var inte jobbiga heller. Mina ögon kändes lite skumma efter filmen, men nu är de ok igen. Då det gäller 3D-effekter så är mitt betyg att ibland i vissa scener var det riktigt läckert och andra gånger kändes det totalt onödigt och överflödigt.

Nu till filmen. Filmen var vad jag räknade med plus lite till. Det var undervattenshemskheter, klaustrofobi och överlevnad. Filmen handlar om ett gäng som utforskar en otroligt stor grotta. Några av dem blir instängda i grottan då en cyklon drabbar området. Enda sättet att ta sig ut är att ta sig längre in i grottsystemet. När överlevnadsinstinkten slår till så visar människor sitt sanna jag. En del hjälper de svagare, medan andra roffar åt sig och bara bryr sig om sig själva.

Det är hemska känslor och spänning redan från början. Jag är inte en vattenmänniska så det där med att vara instängd under vatten är en mardröm. Människorna i filmen måste fatta en del beslut som jag inte vet om jag skulle klara. Som i filmen...om en person är otroligt svårt skadad, har brutit nästan varje ben i kroppen och inte kan vara till hjälp vid försöket att ta sig ut...kan man då ta beslutet att dränka denna person både för att lindra och korta av dennes dödsprocess? Jag vet inte... Hoppas aldrig jag behöver få reda på det.

Vid ett tillfälle i filmen verkade det som att alla tjejer i salongen ojade och ajade sig och tog sig åt huvudet. Det såg lite roligt ut att många gjorde likadant. En kvinnlig karaktärs hår fastnade i mojängen som man använder för att fira sig ned via rep. AAAAAAAAAAAAAAAAAAJ! Jag trodde jag skulle smälla av.

Trots att filmen är förutsägbar för det mesta så tycker jag den är spännande och även intressant psykologiskt sett. Och som sagt angående 3D:n... snyggt ibland och onödigt ibland. Det passade ganska bra in på denna sorts film.

Se den!

Kommentarer:

1 Laks:

Den filmen verkar ganska spännande faktiskt :) angående 3D.. Jag har aldrig kollat med det, men kan tänka mig att det skulle göra ont i mina ögon.. jag får ont av att ta av/ta på mig mina vanliga glasögon liksom.. haha X) skulle säkert må illa också..



2 Laks:

SV: Ja, du har helt rätt att man uppfattas som en äcklig, orakad feminist som egentligen inte har några logiska åsikter. Det är ju det många tror... Speciellt alla gubbar som desperat försöker hålla makten kvar i sina händer.

3 josse:

sv: Det vore ju jätteroligt med ett badkalas! :)

Jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar med själva hyrningen då det inte är våran familj som styr med det där. Men på plats fanns det en personal som höll i vårt vattengympa-pass, men annars så var det ju barnens föräldrar och andra som höll koll på barnen {:

4 Linda aka Tokmorsan:

Är inte så impad av 3d grejen faktiskt.Tyckte reklamen för hur 3d funkar var bättre.



Kanske vissa filmer som tex Avatar gör sig bra i 3d men annars kan det nog kvitta!

5 Jeanette:

sv: Nej, något släktnamn är det inte. Vet faktiskt inte om det har någon speciell betydelse, det har dom inte berättat.

6 Lina:

Jag ser 3D som en liten fluga och bojkottar det även om jag inte sett en film i 3D. Men Sanctum vill jag se, fast inte i 3D. ska se om jag kan lura med mig någon vän till biografen när den går upp här. Risken är dock större att den hinner släppas på DVD innan våran biograf köper in filmen.

7 Lina:

Jag ska se den 3D-filmen i helgen :) Ska bli hur kul som helst. Älskar 3D ^^

Kommentera här: