Sett filmen Los 33 de Atacama (33 Gruvan)

Spoilers kan förekomma om ni inte såg nyheterna 2010 då detta hände!

Baserad på den sanna historien om när 33 män fastnade 700 meter ner i en gruva i Chile efter ett ras.

I filmen får man följa händelserna som de utspelade sig. Om allt är som det var? Ingen aning. Vem vet hur de betedde sig nere i gruvan, vad som sades och gjordes. Det vet bara de 33 som var där egentligen. Filmen är intressant och lågmäld. Rätt så realistisk och välspelad. Tror den är välspelad i alla fall. Jag kan inte spanska och vet därför inte om replikerna är bra uttalade eller om det låter som ett "manus". Det mest fascinerande i denna händelse tycker jag ändå är att hela världen engagerade sig i dessa 33 okända gruvarbetare. Missförstå mig inte, jag tycker det är jättebra att det finns sådan empati, men det är inte vanligt att folk bryr sig.

Filmen gick väl an att se, men det gör inte så mycket att missa den heller.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Lina:

Den där måste jag nog ta och köpa, bara för att liksom.

2 Linda aka Javamorsan:

Se där ja. Visste inte att dom redan gjort film om detta. Kanske något jag glor på när allt annat är sett!

Kommentera här: