Sett filmen Allt för min syster

Spoilers förekommer! Baserad på boken med samma namn.

Anna har fötts för en speciell orsak. Att vara donator till sin sjuka syster Kate. Nu är Anna 13 år och vill inte längre. Hon anlitar en advokat för att hon ska få rätten till sin egen kropp.

Jag blev besviken! Det är ganska ofta man blir det när man läst boken innan man sett filmen. De har tagit bort en del karaktärer, de har ändrat på en del karaktärer, de har ändrat på handling och slutet är precis tvärtemot boken. Och ingen av ändringarna är bra. Jag saknar den "gode man" som väljs ut för att göra en uttalan om Annas förmåga att veta vad hon gör och "gode mans" relation till advokaten. Jag saknar att den äldre brorsan inte är så "förstörd" som i boken. I filmen är han mer "fint" förstörd. Domaren är i boken en man och i filmen en kvinna. Det gör väl ingen större skillnad, men när man i filmen pratar på att domaren brutit ihop efter att hennes 12-åriga dotter dödades av en rattfull förare så pratar man nedsättande om det, som att domaren blivit hysterisk och om man trampar fel så kan hon bryta ihop igen. Om en man har en "meltdown" så hör man inte så ofta om "hysteri". Tycker det är sak samma så varför man behandlar det på två olika sätt är för mig skumt.

Jag tycker även karaktären Anna är mycket mognare och mildare i boken. I filmen verkar hon som en trotsig liten unge. I boken beskrivs även att Anna ofta tas som äldre än sin syster för att hon är större och att Kate är sjuklig. Det misstaget kan man INTE göra i filmen. Anna ser verkligen mindre ut.

Läs boken istället!

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Beatrice:

Jag har inte läst boken, men tyckte filmen var riktigt bra och rörande. Men oftast är det ju så att böckerna är bättre, om man nu tar sig tiden att läsa dom :)

2 Lina (A Freak Like Me):

Det beror nog helt på vilken ordning man gör det. Jag såg filmen först och läste sedan boken och jag är grymt besviken på boken. Första storyn man ser är nog den man gillar bäst.

3 Lina (A Freak Like Me):

Allt för min syster är i mitt tycke en av de starkaste filmerna jag sett och den är en utav mina favoritfilmer. Bästa filmen 2009.

Kommentera här: