Recept kantarellpaj med sallad

Min förrätt till "Halv åtta hos mig" (som jag, Robin och några vänner kör) var en liten kantarellpaj med sallad på sidan. Robin fick quornpaj, men hans paj gjordes på exakt samma vis som kantarellpajen, jag bytte bara ut kantarellen mot quorn.

Pajdeg

1,5 dl vetemjöl
75 gram smör
1 ägg
  • Blanda ihop ingredienser och knåda tills degen är jämn.
  • Kläm ut i en liten minipajform (med 5 minipajformar så blev det lite deg över så det kanske räcker till 6-7 pajer). Jag klämde ut den ganska tunt i och med att pajformen är så liten.
  • Förgrädda i ugn 200 grader cirka 4-5 minuter.
  • Ställ den så den svalnar.

Fyllning

Förvällda och stekta kantareller
Salladslök
Riven ost (jag använde Gouda)
1,5 dl creme fraiche
2 ägg
Salt
Vitpeppar
  • Lägg ett lager ost längst ned i den svalnade pajformen.
  • Lägg valfritt antal kantareller i pajformen.
  • Häll över skivad salladslök.
  • Blanda creme fraiche och ägg i en skål.
  • Krydda med salt och vitpeppar.
  • Häll smeten i pajformen.
  • Grädda i cirka 15 minuter i 200 grader.

Sallad

1/2 isbergssalladshuvud
Ett paket örtagårdsdressing
3 msk matolja
3 msk vatten

  • Hacka salladen och lägg ut på fat.
  • Blanda till örtagårdsdressingen med matoljan och vattnet (instruktioner står på paketet).
  • Häll försiktigt en del örtagårdsdressing över salladen.

Som en sista touch, klipp av några blad färsk basilika och dekorera pajen.

 

RESULTATET

Kommentarer:

1 Markus- johannesbo:

Låter och ser riktigt gott ut! Gör paj allt för sällan men nu blev jag sugen att göra en svamppaj. :)

Kommentera här: