Tröttsam filmtrailer (Puss in Boots)

Spoilers om ni inte sett denna trailer. Då jag var på bio senast visades en del trailers. Några gånger suckade jag högt åt Puss in boots. Visst finns några roliga scener i den, men en del saker gjorde mig så trött. Den är riktad till barn (vet ej vilken åldersgräns den kommer få, men kanske 7?), men som så ofta annars så framställs allt som så... "enkelriktat". Honkatten som är med i filmen har långa ögonfransar (vilket Puss inte har), Puss nedvärderar henne genom att kalla henne "stygg kisse" (naughty kitty) med lite sådär lagom purr och honkatten retar Puss genom att hålla upp hans stövlar och säga "lite väl hög klack för en kille". Man ska även uppenbarligen tycka att det är riktigt dramatiskt när Puss nästan får en vass pigg mellan benen eftersom en hanes (mans) viktigaste ägodel ju sitter där. Suck suck SUCK! Kan inte barnen få slippa alla sådana stereotyper i alla fall? Ja, barn ser inte saker på samma sätt som vi vuxna men saker kan påverka subtilt ändå. Bara kommentaren om klack sänder signalen om att killar inte får ha klack, men att tjejer får det.

Ni får tycka att jag övertolkar, ni får tycka att jag överdriver, ni får tycka vad ni vill! Det här är min blogg och där skriver jag mina tankar och åsikter om saker.

Kommentarer:

1 Schniffel | neurotisk skrivnarkoman:

Svar: Jag var på Champions of Rock i oktober förra året =) Det var helt magiskt att se och höra Peter Johansson framföra Queens låtar live.

2 ulf claesson:

Se gärna hela Puss In Boots, för den är RIKTIGT rolig. Och humor SKA bygga på stereotyper, för det är ju just i till exempel schablonmässiga könsroller som humorn ligger. Det är bästa sättet att kunna gå vidare mot förändringar.

Svar: Jo, men då ska alla fatta att det är humor också :-) Att jag kritiserar att man använder sig av gamla könsmallar är för att en hel del sitter och nickar igenkännande och tycker att: "ja men så ÄR det ju". DET är tröttsamt i mina ögon :-)
Highlandertess

3 ulf claesson:

Mm, förstår dig, och respekterar!! Det är viktiga frågor att ta tag i, men ofta så förtvivlat lätt att, genom missförstånd, hamna i skyttegravsliknande ordväxlingar som inte leder till nåt kreativt. Kvinnors rätt till egna val är otroligt viktigt!!!! Ingen annan fråga är så viktig

Svar: Jo, det finns en fråga till som är lika viktig som kvinnors rätt till egna val. Mäns rätt till egna val ;-)
Highlandertess

4 ulf claesson:

Ha ha...touché! Men den är ju rätt självskriven, i alla fall i teorin. Och nog har kvinnor en ruskigt mycket högre uppförsbacke att klara av, och nu ser jag globalt på ämnet. Men visst, MÄNNISKORS rätt till fria val är ju förstås slutmålet. Humanismens ultimata seger. Men den kommer vare sig du eller jag att få uppleva, alas...

Kommentera här: