Nya Skottland-broschyrer

Jag beställer årligen Skottlands-broschyrer, vilket man kan göra HÄR. Det är så underbart att läsa dem och titta på alla bilder. Att se bilder från ställen man varit får en att minnas och att se bilder från ställen man inte varit får en att dagdrömma. Jag vet inte varifrån min fascination för Skottland kommer. Den har liksom alltid funnits där. Det går inte att logiskt förklara (jag som vill ha förklaring på nästan allt) utan är mer en känsla. En känsla som bara dyker upp då jag ser bilder, filmklipp eller läser om Skottland. En sorts "hemma"-känsla.

Allra bäst är förstås Högländerna (The Highlands). Glasgow är en fin stad, men den är väldigt modern och det finns bara en del som avslöjar att man är i Skottland + att jag haft lite svårt med Glasgow-dialekten. Edinburgh är en stad som är väldigt vacker på bild, men av någon anledning får jag panik när jag är på plats. Gatorna ringlar runt helt ologiskt (vilket påminner mig om Sheldon i Big Bang Theory då han säger att han inte kan bo i Washington för att han aldrig skulle kunna bo på en plats där gatorna är uppbyggda efter ett ringmönster) + att jag haft svårt för dialekten där också (det stör mig fortfarande att inte veta vad den där busschauffören sa). Höglandsdialekten går däremot alldeles utmärkt att förstå! Inverness är en lagom stor stad med både moderna kvarter och äldre charmiga platser. Närheten till naturen är också ett stort plus.


Underbara bilder i broschyrerna!


Nödvändigt eller?

Kommentera här: