En rolig lista

När fick du reda på att du var gravid? 10 januari 2010.
Var bebisen planerad? Ja!
Vad heter ditt barn? Connor.

När var du beräknad att föda? 6 september.
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? Nej. 19 augusti.
Hur stor var barnet vid födseln? 2700 gram och 47 cm.

Hur lång tid tog förlossningen? Efter att vattnet gick, cirka 10 timmar.
Hur började din förlossning? Vattenavgång klockan 5 på morgonen den 19 augusti.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.
Hur mycket var du öppen när du kom in? 3 cm.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Cirka 30 minuter.
Blev det komplikationer? Nej.

Var du rädd för något?
Att något skulle hända bebisen.
Skrek du? Nej. Jämrade mig och beklagade mig dock rikligt.
Hur många var inne i förlossningsrummet? 2 barnmorskor, 2 sköterskor (fast bara en av varje åt gången. Det var ett skiftbyte mot slutet av förlossningen), 1 narkosläkare (men bara under en kort tid då han satte epiduralen), Robin och så jag förstås.
Hade du någon nära med dig? Min sambo och barnets pappa Robin.
Tog du någon smärtlindring? Lustgas till att börja med sedan epidural och bäckenbottenbedövning.

Är du tillsammans med barnets pappa?
Japp.
Tog ni reda på könet? Nej, absolut inte. Mycket roligare att ha det som överraskning. Könet spelar ju ingen roll heller.
Vad trodde ni att barnet var för kön innan ni tog reda på det? Jag hade ingen aning, men Robin trodde det var en tös.

Hur lång tid tog det för er att bli gravida? Cirka 2 månader.
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Vi hade namn till två pojkar och två flickor redan innan jag blev gravid så allt var klart.

Hade du en svår graviditet: Absolut! Illamående och fick inte behålla något alls så var inlagd två veckor på sjukhus med CVK och fick mycket dropp. Näringsbrist och uttorkning. Sedan när jag blev bättre hade jag ändå illamående hela graviditeten. Min värk var också mycket värre eftersom jag inte fick ta mina vanliga mediciner.
Mådde du illa? Helt fruktansvärt!
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Man vill ju, men vet inte om jag orkar tyvärr...
Har du fått några bristningar? Inga alls.
Var du nervös inför förlossningen? Inte alls. Kolugn.

Hade du några cravings? I början var det makaroner mitt i natten ibland (som jag sedan kräktes upp) och mot slutet var det mest mjukglass och jordgubbar.
Vad gillade du för mat? Ingen mat smakade "rätt" så det var en tråkig tid för mig, jag som älskar mat annars.

Hur reagerade du/ni när du plussade? Var så otroligt illamående då så orkade inte reagera.
När kände du första sparkarna? "Fiskpirr" redan vecka 12, riktiga sparkar 16 mars vecka 15.
Bästa graviditetsminne? Första gången vi fick höra hjärtat, ultraljudet, sparkarna och rörelserna.
Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid? I vecka 5.

Hur mycket gick du upp i vikt? Gick först ner 6 kg, sedan tillbaka upp till normalvikten och utifrån den ökade jag sammanlagt 8 kg.
Hur länge ammade du? 1 månad och 10 dagar.
Hur blev ditt hår? Ingen skillnad.

Vem är barnet mest lik? Han har likheter från oss båda och konstigt nog så är han även lik min syster...hehe...
Vad är det bästa med att ha barn? Att få ta del i barnets utveckling och få ösa kärlek över det. Hans leenden får en att smälta!
Vad är det sämsta med att ha barn? Att man konstant lider av sömnbrist på grund av avbruten sömn och att jag får så mycket ondare av min värk av att ta hand om honom.

Är ditt barn döpt? Nej, absolut inte och han ska inte döpas heller. Det blir en fin namngivningsceremoni.
Hur gammal är barnet nu? 3 månader och 1 vecka.

Kommentarer:

1 GUESS WHO?!:

- kul med listor!

2 Pamie:

Det var länge sen jag följde din blogg, tappade bort den efter att jag tog bort min egna men hittade tillbaka till dig och jag måste ju säga Grattis till lilla miraklet! :)

Kommentera här: