Läst klart: Vintermåne av Dean R. Koontz

Spoilers kan förekomma! Detta är min favoritbok av Koontz. Man dras in direkt från början och hålls kvar. Fast precis som i filmer så är det mycket mer spännande när man inte ser "monstret" utan man får fantisera själv. När "monstret" väl avslöjas försvinner en del av spänningen. Till exempel i denna bok så är det som mest spännande precis i början när karaktären det handlar om då inte har sett det mystiska utan har "känslan" av något. Det där med att känna att "nu är det något bakom mig" kan faktiskt hända ibland så igenkänningen på det där ökar på bokens spänning. Undrar varför det mänskliga psyket säger sådant till en ibland, när det inte är något där?

Det märks att Koontz har en förkärlek för Golden Retrievers, de dyker upp i flertalet böcker likaså i denna. När jag fick Koontz autograf 2003 så hade han även skrivit för sin Golden retrievers räkning: "Ms. Therese, may you never be scratched on the nose by a mean cat - Trixie". Tyvärr har Trixie gått bort nu, som jag förstår det.

Att beskriva personer är något jag tycker Koontz alltid lyckas med. Detta innebär inte heller långa utlägg utan han lyckas ganska snabbt ge en inblick i vad som får hans karaktärer att ticka. Den enda personen som känns lite si och så i denna bok är barnet i familjen. Han känns lite väl "perfekt". Boken är alltså inte perfekt, men får ändå en 5:a av 5 möjliga i betyg då den är nära.

Den här boken fick jag köpa på antikvariat, då den inte trycks på svenska längre. På engelska har den däremot släppts flera gånger.


Framsidan av den inbundna utgåvan.

Betyg

Kommentarer:

1 A n n a:

Sv: Åh vad spännande! Vet ni vad det blir? :)

2 Cecilia:

Vad fick dig att tro att jag talar om romantik som mannens uppgift? Det skulle aldrig falla mig in. Jag ger regelbundet och förväntar mig därmed något tillbaka, men icke.

3 Dom kallar mig Yngve:

Koontz är en skicklig författare, hans karatärsbeskrivningar är fenomenalt bra. Men som med de flesta som skrivit många böcker har man ju stött på en del verk som varit riktigt usela (till exempel så är "Viskningar" något av det sämsta jag läst)



Den här boken har jag ännu inte vilat ögonen på, men nu blev jag nyfiken! Har du läst "Frukta ingenting" och "Fånga natten"? De hänger ihop och är tveklöst mina favoriter av Koontz.

Kommentera här: