Sommarkattens gråt

Den här vackra dikten får mig att bli alldeles tårögd.


Jag sitter här vid vägens kant
ett litet kattebarn
Nyss så var jag i din famn
nu är jag lämnad kvar
Jag såg din bil så blank och stor
dra bort med dig och barn
Jag sitter här
en sommarkatt
när ni drar in till stan


Jag sitter här på stugans trapp
ett litet kattebarn
Jag drar min tass mot dörrens trä
men jag får inget svar
Din stuga är tyst och dörren stängd
och låst med dubbla slag
Jag sitter här och skälver till
och längtar efter mat


Jag sitter här en natt, en dag,
ett litet kattebarn
En sommar var ni allt för mig
ni var min hela värld
Tänk om jag vetat vart ni for,
och vad jag gjort för nåt
som sitter här hungrig,
i ensamhet
som om jag kastats bort

 

Jag sitter här vid Himlens port
ett litet kattebarn
att få ett liv var alltför stort
Jag fick en sommar med sol i päls
och barnens smek
och somnar i en dröm
att vakna upp i någons famn
och inte vara glömd


Ingers dikt om sommarkatten Källa: Wikipedia - Metros Mästerkatt.

Skaffa INTE sommarkatt!!!