Hur har de råd?

Brukar surfa runt lite bland bloggar för att se om jag hittar något intressant och om det finns någon mer blogg värd att följa än de man redan följer. Något som slagit mig är hur många det är som har systemkameror. Ofta är det riktigt unga personer också (kanske runt 14-17 år). Hur har de råd? Jag har inte råd med en systemkamera. Skulle väldigt gärna vilja ha en, men är väldigt nöjd med min kompakta digitalkamera också såklart.

När jag var runt 14-17 år kunde jag bara drömma om sådana dyra saker som systemkameror, cd-spelare (mp3 hade inte kommit än på den tiden), dvd-skivor, dyra kläder, dator och så vidare. En del saker kan jag fortfarande bara drömma om. Är många ungdomar så "well off" numera att de kan ha allt? Hur stämmer det ihop med utanförskapet som man läser om och att många lever i, enligt Sveriges mått, fattigdom numera? Är det så att klyftorna ökat så rejält att det är antingen eller? Antingen har man allt eller så har man knappt något? Vad tror ni?