Tv-program Holiday Showdown

Det här brittiska programmet tycker jag är riktigt kul att kolla på. Det visas på TV8 och heter, som det står i rubriken, Holiday Showdown. Enligt TV8:s webbsida beskrivs programmet så här:

"Två familjer med fundamentalt olika syn på hur den perfekta familjesemestern ser ut skickas iväg för att byta semestrar med varandra i en vecka – tillsammans. Under vecka ett lever båda familjerna efter familj etts regler, men under vecka två blir det ombytta roller. Vid slutet av de två veckorna samlas båda familjerna för en sista måltid, och för att diskutera sina erfarenheter, bra som dåliga."

Det jag märkt av de avsnitt jag sett så har barnen lättast för att "hänga med" på de olika resmålen och att bli kompisar med den andra familjen. De vuxna är mer fasta i sina roller och principer. Lite tankeväckande faktiskt. Jag vill gärna tro att jag är en öppen person, men när jag tänker efter så skulle jag ha svårt för att anamma till exempel en helt annan diet än den jag har. Om någon vore extremt hälsosam till exempel och man skulle följa det... Jag skulle ge det en chans, men måste erkänna att det nog vore svårt.

I dagens avsnitt reagerade jag på två saker. Det ena var att familj ett tyckte att familj tvås 13-åriga dotter skulle få dricka sprit för det fick deras göra. Det är något som bestäms inom familjen tycker jag och då ska ingen utifrån komma och säga något annat. Tyckte snarare det var lite konstigt att familj ett tyckte att det var lugnt att en sådan ung människa dricker sprit. Det andra var att familj ett fick kompromissa angående kosten under deras semestervecka för att mamman i familj två vägrade ge upp sin extremhälsosamma diet ens för en vecka. När rollerna sedan blev ombytta så ville inte familj två kompromissa alls. Deras personliga kock hade fått instruktioner om att bara laga "deras" mat för att det blev för "jobbigt" med flera sätt. Sedan fattade de inte att familj ett blev sura på det.

Ja ja...ett väldigt roande program är det i alla fall, tycker jag. Om jag skulle delta så skulle "min" resvecka bestå i en resa till Skottland där man vandrar, reser runt i Högländerna, besöker gamla borgar, tar del av den lokala kulturen, tittar på djur, kanske besöker något äventyrsland, shoppar, pratar med skottar och äter onyttig god mat.

Vad skulle er resvecka bli?


Kommentera här: