Läst klart: Möss och människor av John Steinbeck

Samlade på Klassiska böcker som Expressen gav ut tillsammans med tidningen 2007. Nu är den tredje i samlingen läst. Det är en rättfram, kort berättelse om de två kompisarna George och Lennie som är farmjobbare och deras drömmar. Personligen kan jag säga att det inte var en bok i min smak direkt. Jag är inte så förtjust i det som jag kallar för "vardagsdeprimerad handling".

Med vardagsdeprimerad menar jag när saker är så där upprepande och sega som det kan vara under en dålig vardag för vem som helst, men allra mest är det en känsla. Det brukar inte riktigt gå att sätta fingret på vad exakt det är, men jag får en särskild känsla, oavsett om det gäller film eller böcker, som jag vet innebär vardagsdepression.

När man är glad vill man inte gärna sänka sitt humör och är man nere så vill man inte förstärka det. Det konstiga är att jag gillar filmer och böcker med tragiska och "dåliga" slut. Det är bara vardagsdepressionen jag har svårt med.



Betyg

Kommentarer:

1 Nina:

Jag minns den här lite från när vi läste den i skolan... den var ingen hit tyckte inte jag heller.

Kul med boktips!

Kommentera här: