Retsamt folk

Jag förstår mig inte riktigt på en del människors syfte att konstant reta andra. Om vi till exempel säger att man har en fråga som är känslig för en och andra personer vet om detta, hur kommer det sig då att just detta ämne alltid kommer upp till diskussion då man är i närheten? Jag kan inte tro att personerna ifråga är så totalt enspåriga att de aldrig pratar om något annat, utan det måste vara ett medvetet val att prata om något som retar upp någon annan. Varför?

Varför ska inte jag ha rätt att få tycka som jag vill? Varför är just min åsikt så otroligt "korkad"? Det är en ÅSIKT, precis som vilken annan åsikt som helst. När ska folk lära sig att man kan ha olika åsikter och att det inte är något fel i det? För att förtydliga så menar jag inte att jag tar avstånd från diskussioner. Jag gillar verkligen diskussioner och att prata om saker och ting med någon som inte är av samma åsikt. Jag tar däremot starkt avstånd till folk som dumförklarar andra som inte delar deras åsikt. Det är dessa människor som jag syftar till då jag skriver om retsamt folk. Det blir inga bra diskussioner om den ena bara trycker ner den andra hela tiden.