Herman

För 10 dagar sedan fick jag en startdeg och ett kedjebrev av mamma om en kaka som heter Herman. Idag bakade jag alltså Herman. Om man inte går vägen via kedjebrev så kan man göra sin egen Herman. Riktigt mumsigt! Så här gör man utan kedjebrevet:
  • Dag 1: blanda 2 dl mjölk, 2 dl mjöl och 2,5 dl socker. Rör om och låt stå 2 dagar på diskbänken (absolut inte i kylskåpet) och rör om ca 2-3 gånger per dag. Om Herman slutar bubbla är han död.
  • Dag 4 tillsätts: 2 dl mjölk 2 dl mjöl 2,5 dl socker.
  • Dag 5-9 rör om ca 2-3 gånger per dag.
  • Dag 10 bakas surdegskakan och då tillsätts: 3 ägg, 2,5 dl socker, 1,5 dl matolja, 3 tsk bakpulver, 3,5 dl mjöl, 1 tsk salt, 100 gram hackad choklad, 2 rivna äpplen. Man kan även tillsätta mandelnötter, pumpakärnor eller solroskärnor om man vill. Lite kanel går också att tillsätta, i så fall 2 tsk.
  • Sätt ugnen på 175 grader. Häll smeten i en smord sockerkaksform ca 28 cm diameter nederst i ugnen och grädda i ca 45-50 minuter. Kolla med sticka så att kakan är genombakad (torr sticka utan smet).

Det tar lång tid innan man bakar den, men det är absolut inte mycket jobb. Mesta tiden står den där på diskbänken.


Min Herman.

Kommentarer:

1 Elin - Design&Makeup.se:

Oj, vilken metod. Jag skulle nog aldrig ha tålamod ^^

2 Mirja:

Låter komplicerat! Något som jag inte har tid med för tillfället. Men det blir säkert gott! :)

3 Tobias:

Hehe samma här, har heller aldrig dykt med syrgas ;)

4 KONSTÅKNINGSBLOGGEN:

mmmm smarrigt :)

Kommentera här: