Freddie Mercury tribute concert

Detta är en av de konserter som jag tycker alla borde se någon gång i livet (en annan är förstås Queen - live at Wembley 1986). 1992 gjordes denna konsert för att hedra Freddie Mercury's minne och samtidigt öka medvetenheten om HIV och AIDS.

En bunt artister samlades på Wembley Stadium och framförde en del av Queen's största hits, artister som till exempel resterande medlemmar i Queen (Brian May, Roger Taylor och John Deacon - detta blev Johns sista konsert med Queen och han är sedan 1997 pensionerad från musikvärlden), David Bowie, Axl Rose & Slash (Guns'n'roses), James Hetfield (Metallica), Elton John, Seal, Tony Iommi (Black Sabbath), George Michael, Robert Plant (Led Zeppelin), Liza Minelli, Zucchero, Annie Lennox, Joe Elliott & Phil Collen (Def Leppard) och många fler.

Ett fullpackat Wembley följde konserten på plats och 76 länder visade den live på tv, däribland Sverige. Det var så jag såg den första gången. Jag hade ungefär 1 månad kvar tills jag skulle bli 12 år och jag satt som fastfrusen vid tv:n. Än idag är det häftigt att se.

Kommentarer:

1 Bella:

Det vore nice om du kom förbi, var längesen nu känns det som!

2 Georg Hendrix:

Det är inte bara musiken som är bra med denna DVD. Det är även budskapet om AIDS, men det är även en lektion i musikhistoria. Det är utan tvekan en av de största evenemangen då artister samlats för att göra musik ihop utan att det bara handlar om pengar och publicitet. Känner man till alla dessa artister kan man nog mer musikhistoria än många andra.



Personligen tycker jag Michael Jackson förtjänade en liknande konsert (han var uppenbart tillräckligt stor och känd för att kunna få det gjort), men istället satsas pengar på att mjölka hans gamla hits...

Kommentera här: