Filmen Twilight

Spoilers förekommer! Min reaktion till filmen Twilight var: nja....

Som det nästan alltid är så är boken bättre än filmen, men det var inte oväntat eftersom det som sagt nästan alltid är på det viset. Lite tillrörd får man vänta sig att handlingen blir för en film byggs ofta på ett annat vis än en bok. För att en del av publiken inte ska tappa intresset så måste det hända saker samt att saker måste förenklas. Det är på det viset man når en stor publikgrupp antar jag. Själv föredrar jag när saker är mer subtila så ni kan ju förstå att jag till exempel gillar den långa miniserien Stolthet och fördom 100 gånger mer än filmen Stolthet och fördom (lägger man till skådespelarnas prestationer så gillar jag miniserien 1000 gånger mer).

Något som stör mig i Twilight är att Bella ser ut att vara livrädd när hon egentligen ska vara helt lugn och känna sig trygg. Det som störde mig mest är dock Edwards patetiskt desperata "du måste se hur jag ser ut i solen" då han drar iväg med Bella genom skogen. Vilket totalt karaktäravhopp! I boken bidar han sin tid och tar det lugnt och visar sitt "solansikte" på ett mer värdigt sätt. En del scener var ändå välgjorda och det var kul att känna igen en del meningar exakt så som de sägs i boken. Så sammanfattat blev betyget alltså, som jag nämnde allra först, ett nja.

Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Helena:

Denna gillade jag också när jag såg den -fast jag har inte läst boken.

Kommentera här: