Film Wicker man

Spoilers förekommer absolut! På ett sätt avskydde jag denna film och på ett sätt gillade jag den. Den var genomtänkt rakt genom, vilket jag gillar, men handlingen i sig var sjuk, vilket jag inte gillade. Men jag reagerade nog inte på det sätt som det var tänkt tror jag. Man ska nog bli chockad över denna "kvinnokult" där männen mest används till slavar eller offras och tänka typ "åh, vilka sjuka människor". Men något jag tycker är sjukare är att sådant har hänt på riktigt till exempel då det gäller häxprocesserna i den kristna världen. Jag såg kopplingar i filmen till olika religioner och riter, så den där "obskyra kulten" är närmare än man tror (fast som tur är så är mycket offrande numera symboliskt).

Jag har tyvärr inte sett originalet av denna film, men planerar att göra det då Christopher Lee är med i den.


Köp DVD på Ginza

Kommentarer:

1 Mirja:

Jag drömde mardrömmar av den filmen många nätter kan jag säga...usch...

2 Tess:

Svar Mirja: Jo, usch vilket kallhjärtat beteende det var i filmen av både mor och dotter :-/

3 Bella:

Den såg ju jag på canal plus för ett bra tag sen, den var äcklig!

Kommentera här: