Utmaning

Blev utmanad av min syster (monstars) att svara på följande enkät.

1. Hur länge har du bloggat?

Sedan 4 augusti 2008.


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

Inte så kul.


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Är inte förälskad i någon blogg direkt...gillar att läsa syrrans och Mirjas.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Helt ok.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
2 st.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

100 % dagboksbloggar fast de har inslag av andra ämnen.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Det är väl ingen som är så väldigt olik mig, men det första jag kommer att tänka på är Mirjas blogg http://mirjaa.blogg.se eftersom hon är mamma nu och jag är det inte.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Min syster http://monstars.blogg.se

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

En del vet nog inte vad en blogg är och de andra har jag inte hört något negativt från.


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Har inte fått någon kommentar om det.  

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Ja, det har jag. En sak jag ändrar på jämfört med hur jag är "på riktigt" är att jag inte skriver på dialekt (är värmländska) och jag försöker hålla språket vårdat (även då det handlar om ämnen som retar upp mig). "På riktigt" svär jag ganska ofta, till exempel för att poängtera det jag pratar om lite extra.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag har inte hållit på så länge så har inte hunnit med alla ämnen som kunde tänkas tas upp. Saker jag aldrig skulle blogga om, vad jag kan föreställa mig, vore väl sådant som inte intresserar mig.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Jag bloggar mer för min egen skull, för att ha ett sätt att minnas på. Om något år kanske man kollar och ser hur man tänkte och uttryckte sig "förr".

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nja...Det beror på hur utlämnande personen är. Sedan är en personlig upplevelse av en person viktig för mig så ett möte kan aldrig ersättas av en blogg.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Har bara träffat de jag redan kände.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Jo. Man ska nog ha förståelse för vad det innebär och hur man sätter gränser.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Blir arg om någon skriver något kasst OM mig, men folk får tycka vad de vill om mina åsikter. Alla kan inte ha samma åsikter. Fast har inte varit med om något negativt än.


18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej. Blir jag upprörd av något så tar jag bort händerna från tangentbordet, andas lite, återvänder sedan och kan lugnt svara på även de mest idiotiska saker. Fast i och för sig, om saker är FÖR idiotiska är det "delete" och så bryr jag mig inte längre. Man ska inte slösa energi på sådant. 


19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Eftersom jag inte lämnar ut något jag anser är för personligt så är det inte så farligt.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Är kanske möjligt. Jag är en lojal person och det gäller även när det handlar om saker som vilken community man är med i, vilket hotell man bor på under resor, vilken sökmotor man använder på internet etc.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Till viss del känns bloggarvärlden som en krets för inre beundran, men det har börjat sprida sig. Det är inte till fördel i och för sig, för om "alla" har en blogg så blir var och en bara en droppe i havet. Men vill gärna tänka positivt så kan hoppas att något kanske påverkas.


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
En kul grej som fungerar som ett litet minnesalbum.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Man kan få tips om saker man inte känner till och så kan man hålla sig uppdaterad om vad vänner och bekanta gör.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
De jag känner till har redan blivit utmanade.

Kommentera här: