Resan till Island sommaren 2024 (18 juni)

Efter frukost begav vi oss till stället där vi hade hyrt bil för att ta oss runt lite utanför Reykjavik. Det var jag som var registrerad förare, vilket jag såg fram emot! Förutom hemma i Sverige har jag kört bil i Norge, Danmark, Finland, Skottland och nu kan jag lägga till Island på listan. Vi fick ett splitterny jättefin Dacia Duster 4WD! Väldigt lättkörd och bekväm!
 
I Reykjavik var det en del trafik och på en del ställen rätt många filer så det gällde att ha koll, men vi tog oss utan problem utåt mot öst. Målet var vattenfallet Gullfoss, men vi stannade till på vägen vid ett geyser-område med bland annat den välkända Geysir (som dock har utbrott väldigt sällan). Geysern Strokkur som är granne med Geysir får utbrott cirka var tioende minut så vi fick ändå se många utbrott från den.
 
Nära geysrarna låg det butik och restaurang så det blev lite tittande där och fika för syrran och pappa innan vi åkte vidare mot Gullfoss. Det var mycket vatten i fallet och väldigt vackert! Väldigt mycket folk! På vägen därifrån svängde vi av mot ett annat vattenfall. Där var det bara några få besökare och inga souvenirbutiker...haha... Pórufoss heter det. När vi kom tillbaka till Reykjavik var parkeringarna vid boendet upptagna så fick parkera tillfälligt på ett annat ställe i närheten. Sedan var det dags för mat. Vi hittade en mathall som hade flera olika restauranger, för Connor var inte sugen på det vi andra ville ha. Så medan de beställde på ett ställe fick jag fixa till Connor på ett annat. Efter måltiden köpte syrran och jag gelato-glass. Det var inte någon värme utomhus (under hela resan var medeltemperaturen runt 8 plusgrader), men vi ville testa.
 
Rastplats nånstans på höglandet på väg mot Gullfoss.
 
 
Vår fina hyrbil!
 
Sista bilden innan vi lämnade rastplatsen.
 
 Geyser-området.
 
 Strokkur.
 
 Den kända Geysir.
 
 Landskapet var kargt, men vackert. Taget från parkeringen vid geyser-området.
 
 Cool buss!
 
 Gullfoss.
 
 
Pórufoss.
 
 Här gick det att komma ända inpå fallet.
 
 
Håliga stenar.
 
 
Vattenfallet låg nere i en ravin. Det var väldigt blåsigt här!
 
 
 
 Connors kycklingburgare.
 
Skál tror jag restaurangen hette som vi andra beställde mat på. Beef skirt steak, herb butter, crushed potatoes, charred onions & herb mayo. Oooooootroligt gott! Bland det möraste kött jag ätit!
 
 Gelato-glass från Gaeta Gelato på det. Min mage protesterade, men den var så god så det var värt det!

Kommentera här: