Resan till Island sommaren 2024 (20 juni)

Då vi lämnat tillbaka bilen kvällen innan så var dagens fokus centrum i Reykjavik. Vi gick till Hallgrimskyrkan först och tittade inne i den. Väldigt häftig design! Sedan hittade vi världens minsta (?) punkmuseum. Där var inte Connor och pappa intresserade av att bli med in så de väntade utanför medan syrran och jag "utforskade" muséet. Det var beläget på en före detta offentlig toalett en trappa ner från marknivå. Hela känslan var verkligen punk och det var intressant att läsa om isländsk punk. Muséet invigdes av Johnny Rotten 2016. Punk har väl aldrig varit "min grej", men känner till en del och tycker det är intressant med musik- och kulturhistoria och det finns en del punklåtar som jag gillar. Inträdet var bara 1000 isländska kronor (cirka 78 svenska kronor).
 
Efter besöket där gick vi vidare ner mot vattnet för där skulle det finnas en geocache som hade väldigt många favoritmarkeringar (och då blir jag genast nyfiken förstås). På vägen dit mötte vi en spansk kvinna som letade efter en bank och som fått olika riktningar från andra personer, så hon visste inte var hon skulle gå. Jag kollade upp på mobilen och kunde följa henne till närmaste bankkontor, så hon var så tacksam. Trevlig att prata med! Hon tyckte det var kallt och det kan jag förstå då hon berättade att hon var från Madrid. Jag sa att det var kallt för oss sydsvenskar också...haha...
 
När vi hittat geocachen blev det mat på Reykjavik chips. Goda strips och det fanns en del intressanta dipsåser att välja mellan. Som dessert blev det boba tea för Connor och mig och sedan vilade vi en stund på vårt rum.
 
På kvällen gick vi till Islenski Barinn för att äta och testa deras Hákarl. Fermenterad haj, en nationalrätt. Till den rätten ingick även torkad fisk med smör. Det var 6 bitar haj så alla fyra testade minst 1 bit. Det var en upplevelse! Det luktade starkt av ammoniak, men jag tyckte inte att det smakade så mycket. Till mat beställde jag en hummer- och ostsallad och den var otroligt god! Sedan tog vi kvällen, för nästa morgon skulle vi upp tidigt för att ta flygbussen till Keflavik.
 
Hallgrimskyrkan.
 
 Vi tände ljus.
 
 Imponerande byggnad!
 
 Stor orgel!
 
 
Färgglatt!
 
 Punkmuseum.
 
 
Harpa heter denna byggnad. Ligger precis nere vid vattnet.
 
 När vi letade geocache.
 
 Nere vid havet.
 
 Vackert!
 
 Centrala Reykjavik.
 
Reykjavik chips.
 
 Det var gott!
 
 Såsvalen.
 
 Min boba. Valde Hawaiian Fruit Tea med crystal topping. Mmmm... Baboo Tea rekommenderas!
 
 Hittade katt i skyltfönster <3
 
 Hummer- och ostsallad. Jättegott! Det var flera olika sorters ost.
 
 Hàkarl i glasburken och torkad fisk till.
 
 Hallgrimskyrkan på distans.

Kommentera här: