Resan till Sydkorea våren 2024 (1 april)

Äntligen kom vi fram! När vi började se små öar utanför fönstret på planet blev jag lite tårögd. Trodde aldrig jag skulle få chansen att komma till Sydkorea så det var ett berörande anländande för mig. Så landade vi på Incheon flygplats. Sedan kom jag ur planet och fick se anställda på flygplatsen stå med en skylt med min reskamrat R's namn på. Whaaaat? De behövde kolla passnumret. Ingen aning varför, för när vi senare jämförde passet med flygbiljetten så stämde de överens. De var trevliga och det gick snabbt i alla fall!
 
När vi kom ut på själva flygplatsen blev det igenkänning direkt för mig. Där har det filmats en del kdrama <3 Skyltar var på både hangul (koreanska) och engelska så det var lätt att hitta. Vi åkte ner en nivå, skaffade först T Money Card (som används på kollektivtrafik och diverse) och ordnade sedan biljetter till AREX expresståget in till Seoul. Resan tog bara lite över 40 minuter och är det snabbaste sättet att ta sig in till centrala Seoul. Inte så dyrt heller (11000 won=85 sek).
 
Vi anlände vid Seoul station och där kunde vi bege oss till linjen vi skulle vidare med mot Dongdaemun station som var närmaste station till vårt AirBnB. Eftersom vi redan skaffat T Money Card så behövde vi inte krångla med det, MEN det var vääääldigt långt att gå till tunnelbanan. Särskilt med en stor resväska och kabinväska. Vid en del trappor fanns det rullband att lägga väskor på, så det använde jag med den stora. På några ställen var det rulltrappor, så det gick rätt bra ändå.
 
Vid Dongdaemun station begav vi oss in i Changsin-dong, Jongno-gu. Vi hade valt ett boende via AirBnB för att vi ville bo i ett "vanligt" område. Och vi hade verkligen gjort rätt val! Smala gator fyllda med butiker, restauranger och längre upp blev det vanliga bostäder. Sista backen till boendet var verkligen inget skämt! Vi hade läst om den i informationen, men att se den på plats var en upplevelse i sig. Vi knatade uppåt med vårt bagage och efter lite kurvor så såg vi det. "Vårt" ställe! Såg ut precis som på bilderna. Eftersom vi var där strax efter 13 och incheckning var vid 16 så skulle vi bara ställa in våra resväskor. Vi möttes av en kvinna som höll på att städa och hon hjälpte oss med bagaget. Vi tackade så mycket och begav oss ut för att utforska närområdet.
 
Den gamla stadsmuren som löpte kring Hanyang (Seouls gamla namn) låg riktigt nära så vi begav oss dit mot Naksan Park. Jättefin utsikt där! Det var varmt och skönt till skillnad från kalla Sverige. En hel del folk ute. Vi gick sedan neröver mot Ihwa Mural Village där vi hittade en del häftiga väggmålningar. Fullt med caféer som var riktigt mysiga! Vi kom fram till den stora gatan ungefär vid Heunginjimun som är en av de gamla bevarade porterna in i Hanyang. Redan första dagen började min vana att ta kort på reklamskyltar eftersom de flesta av dem var med skådespelare eller kpop-artister <3
 
Vi hittade en närbutik där vi handlade lite grejer vi skulle behöva till frukost etc. På vägen till boendet tog vi en annan väg och hamnade i ett intressant område fyllt med försäljning av färsk mat, grönsaker, banchans (sidorätter) och mera. Jag laddade upp och vågade använda mig av den lilla koreanska jag kan. Det var uppskattat märkte jag. R använde japanska på ett ställe till en äldre dam som inte kunde engelska och det förstod hon bra. Där köpte vi flera banchans som damerna stod och gjorde på plats. Fanns så mycket att välja på!
 
Uppåt till boendet igen med våra varor. Klockan var nu efter 16. Inspektion av boendet och in med varor i kylskåp. Vi hade en trevlig egen lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum och badrum. Renoverat för inte så länge sedan. När jag lyfte på toalocket fick jag veta en sak som jag inte visste innan. Området vi bodde i hade inte blivit "redeveloped" (renoverat eller vad säger man om hela områden?), så man fick inte spola ner toalettpapper. Man kunde använda duschmunstycket som en sorts bidé och så var det en sopkorg för papperet bredvid toaletten. Det funkade bra ändå! På offentliga toaletter och restauranger kunde man spola som vanligt får jag tillägga. Om området vi bodde i ska "utvecklas" i framtiden så hoppas jag de bevarar mycket av det och mest bara fixar sånt "praktiskt", för det var så charmigt med stilen och allt!
 
Vi gick nedför backen igen för att ordna kvällsmat. Friterad kyckling! Vi hittade ett ställe inte långt bort med en väldigt trevlig dam! Hon bjöd oss på koreanskt kaffe. Jag dricker inte kaffe, men sippade för att vara artig. Jag trodde jag var van koffein, men kände mig lite snurrig så sa att kaffet var starkt. Hon tyckte "självklart, det är koreanskt"...hahaha... Vi såg på när hon lagade kycklingen från grunden. Inget var färdigt på förhand! Hon blandade till smeten och hade på kycklingen som hon sedan friterade. Till och med "snabbmat" var välgjord från grunden med riktiga råvaror här! Vilken skillnad mot Sverige! Och det märktes på smaken också. Damen lärde oss lite koreanska medan vi väntade. Så trevligt att känna sig trygg med att testa språket med någon som har det som modersmål! Uttal är svårt att lära sig när man läser romanisering av koreanska, men jag kan ju inte läsa hangul så... Bästa är att lyssna!
 
Vi hade hållit igång bra under dagen för att undvika jetlag, men det blev ändå en ganska tidig kväll (i alla fall om man tänker på när jag vanligtvis lägger mig). Med en sista titt på nattvyn över Seoul slumrade vi sedan in.
 
Väntar på expresståget.
 
 På väg in mot Seoul <3
 
 Första anblicken av vårt boende! Yey! De två fönstren på bottenvåningen var där vår lägenhet låg.
 
 Så härligt att komma fram!
 
 Lämnat väskorna och på väg för att upptäcka!
 
Vi gick en annan väg än den vi kom på.
 
 Hmm...hitta rätt sladd här.
 
 Så charmigt!
 
 Framme vid muren.
 
 Under det stora svarta huset ligger "vårt" hus. Med vitt räcke.
 
 Vår!
 
 Första koreanska katten! <3
 
 Namsan tower där borta.
 
 Jag förväntade mig inte att bergen skulle vara så nära Seoul, men med tanke på hur kuperad staden är så är det inte konstigt.
 
 
 
Utsikten från caféet där R köpte kaffe.
 
 Nere i Ihwa mural village.
 
Den här målningen lockade till fotografering.
 
Skickade denna till Connor <3
 
 
Brant...
 
 ...och vägen gick runt och runt.
 
 Heunginjimun gate.
 
 Första reklamskylten! Lee Seung-gi, skådespelare och artist.
 
 Marie-kex i närbutiken. Skickade bild till min syster.
 
 Så checkade vi in! Utsikt mot Namsan tower <3
 
 Badrummet.
 
 Mitt sovrum. Detta rum hade en projektor och via den kunde man kolla på lite olika streamingtjänster osv.
 
 Utsikten från mitt fönster. På kvällen med alla ljus var det otroligt vackert!
 
 R's sovrum.
 
 Köket. Och bakom gardinen hade vi en liten tvättstuga.
 
 Kvällsvyn! <3 Färgen på tornet indikerar luftkvalité lärde vi oss. Blått är bäst <3
 
 
Några av dagens köp. Vatten med Park Seo-joon eller utan? MED förstås...haha... BTS choklad (fanns bara J-hope och RM, annars hade jag köpt alla), fotbollschoklad med bland annat Son Heung-min, Pringles med andra smaker än hemma (dessa tre grejer i bilden köpte jag till Connor), marinerade vaktelägg och så den friterade kycklingen vi skaffade på kvällen. Mums!

Kommentera här: