Resan till Sydkorea våren 2024 (5 april)

Vi vaknade till vackert väder igen! VIlken otrolig tur vi hade! Denna dag skulle vi näst längst bort från boendet, men fortfarande kvar inom Seoul. Målet: Yongma Land. Ett övergivet tivoli där man spelat in rätt många kdrama. Det satt en skylt vid ingången om dessa. Min första orsak att besöka stället var Sound of magic, men alla andra kdrama är absolut skäl de också. Samt musikvideos av bland annat BTS. Bussen skulle ta 45 minuter så vi slappade på den, men efter ett tag tyckte jag att det kändes som fel håll. Blev lite skeptisk och fick med R av bussen, så hittade vi en annan busshållplats där vi tog en annan buss. Jag är fortfarande osäker på om vi till slut hamnat rätt med första bussen, men den kom till en vändpunkt och vände om. Så både min känsla om fel håll och vändpunkten gjorde mig osäker i alla fall...hahaha... Men hur som, så tog nästa buss oss till hållplatsen vi skulle till.

Naver map som jag använde visade en helt tokig väg till tivolit dock. Verkade som den trodde att vi kunde flyga. Men vi gick några gator bortöver och där satt porten! På vägen upp möte vi en grupp med unga killar. Mitten av tonåren kanske. De frågade var vi var ifrån och när de hörde Sverige sa de "Eriksson". Ingen aning om varifrån de fick det namnet. Jag skojade lite med dem och sa "no no...Olsson". Olsson sa de då. De hade precis varit vid tivolit och verkade vara på glatt humör. Så kom vi till tivolit. Det är litet, fastän det i många kdrama kan se mycket större ut. Särskilt i Sound of magic, då de utökat området med lite sådant som inte finns där på riktigt. Men igenkännbart? Absolut! För mig var det värt ett besök och det var kul att gå runt och titta på allt. Rostigt, igenväxt etc. Det ligger en fotostudio på området i ett hus som ser ut som ett slott och den delen var väldigt uppfräschad och renoverad.

Vi undersökte området och tog en hel del kort. R kämpade igång karusellen en bit, efter att jag berättat om den. När jag såg showen Young Actor's Retreat så återbesökte Ji Chang-wook platsen (huvudrollsinnehavaren i Sound of magic) och berättade då om hur karusellen i serien är eldriven, men på riktigt är manuell och så kämpade han igång den lite.

Precis utanför träffade vi på två katter. En var riktigt kelig så där fastnade jag ett tag. Men tack vare det kom en annan besökare ikapp oss och vi började prata. Hon var från USA och jobbade på en skola av något slag i Seoul. Riktigt trevlig och vi gjorde sällskap ner till bussen. Hon hade inget resekort, så hon gick iväg åt annat håll när vi gick till busshållplatsen. När det blev dags för mat hamnade vi på Injoy Lotteria. Jag testade friterad kyckling, men föredrog den närmare vårt boende. Lotterian var mycket mer "snabbmat" än alla andra ställen vi åt på.

Så passerade vi Cheonggyecheon för att åka vidare mot Songridan-gil som ligger nära Lotte Tower och Lotte World. Gatan blev utnämnd till 24:e coolaste gatan i världen 2024. Lotte Tower tronade verkligen över området och det fanns fullt med caféer, en del butiker, restauranger och....såklart... fotoboxar så det blev några foton! Vi testade även Bingsu på ett ställe. Det är en "rakad isdessert". Shaved ice. Smakade väldigt gott! Det var ändå tur att vi delade på en för det var en generös portion!

Njöt än en gång av Seokchon lake där körsbärsträden blommade helt underbart vackert! Parken var full av folk! En del var på väg till Lotte World, men många bara njöt av parken <3 Vi hade tagit bilder på vägen förbi tidigare, men stannade till lite denna gång också för att ta del av prakten.

Försökte få en bild på hur brant vägen till boendet var. Ser ni kurvan? Och här åkte bilar och motorcyklar hela tiden. Bilden är tagen från mitt sovrumsfönster.

Found it! Porten mot Yongma Land.
Det har spelats in mer än de som satt där.

Jag får se om min favorit Healer igen, för minns inte scenerna från denna plats.

Utsikten ut från tivolit från taket av en byggnad.

Karusellen!

Gosekatten utanför.

Så vackert! På väg till bussen.

Tvungen att ta en bild vid ett konditori. Blev en liten detalj-nörd igen. Alla tårtor i kdrama har sådana plastremsor runt kanterna.

Och så hittade jag dagens reklamskylt på väg till Lotterian. Hyun-bin var detta.

Eftersom det inte blev någon reklamskylt under gårdagens resa till Nami island så tar vi en till. I tunnelbanan på väg till Songridan-gil. BTS.

Lotte Tower.

Lotte World.

Seokchon lake.

Delar av Lotte World skymtade på andra sidan gatan.

Här befann vi oss på Songridan-gil. Lotte Tower.

Man kan gå skywalk mellan de två spetsarna i toppen av Lotte Tower.

Vanlig layout på fotoboxarna.

Vår Bingsu. Mumsigt och svalkande!

Det syns att isen är "rakad". Väldigt tunn!

Kvack kvack i Seokchon lake.