Soloresa Norge augusti - Frivandring upp på Heddersfjell

Vandringen dagen innan till Lille Gaustakne var enklare än jag väntat mig, så därför var jag sugen på ytterligare en utmaning. Vädret såg ut att hålla, så därför begav jag mig mot Heddersfjell för att nå högsta toppen där (Blånipa 1461 moh). Det fanns parkeringen precis vid början av leden, vid foten av Gaustatoppen. Jag följde leden mot Toreskyrkja en bra bit och sedan frivandrade jag över fjället. Eftersom man ser Heddersfjellet därifrån så är det lätthittat i fint väder. Underlaget var inte så stenigt som kring Gaustatoppen så det var lätt att gå på, men det var rejäl stigning upp och ner och upp igen. Allra sista biten upp på toppen var stenig och brant. Jag hittade geoachen som fanns där och den var inte välbesökt, så det var lite extra kul att ta den.

Det kom lite duggregn när jag var på toppen, men det gav sig snabbt så på vägen ner var det fint igen. Jag kände att jag inte orkade gå samma väg tillbaka med allt upp och ner och upp, så därför gick jag ner till Heddersvatn istället och gick längs med det. Till slut kom jag på en stig som ledde från några stugor som låg längs vattnet. Sammanlagt tog turen mig cirka 5 timmar, inklusive raster och tiden på toppen.

Gaustatoppen synlig från parkeringen.

Toppen till vänster i bild var mitt mål.

Min favoritblomma på fjället.

Ljungen hade precis börjat slå ut.

Titt bakåt. Där borta syns parkeringen vid Stavsro. Leden som går upp på Gaustatoppen.

När jag kom in i dalen ovanför blev det tyst. Underbart tyst! Inte ett ljud från civilisationen. Förutom när det flög förbi ett plan.

Intressant växt! Påminde mycket om alger, men växer på fjället.

Kommit mer än halvvägs här, men tyckte nästan inte det syntes att jag närmat mig toppen.

Sista rasten innan topprycket! Tittade tillbaka på vägen jag kommit.

När jag vände mig om såg jag nämligen detta. Sista biten innan toppen. Det var rätt kämpigt!

Men där var toppen till slut!

I made it! Heddersvatn där nere.

Vy åt andra hållet.

Känslan jag får när jag lyckats nå målet (särskilt vid topptur) går inte att beskriva i ord.

Hela Gaustamassivet! Store Gaustakne till vänster och Gaustatoppen till höger.

Taget i riktning mot Djupetjønn.

Alla som skrivit i den. Jag var första för 2023!

På väg tillbaka. Nästan vid Heddersvatn.